WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Fast ränta...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33766)

Indigo 2008-12-05 22:50

Jag har ett ganska stort lån som privatperson (för min lägenhet). Riksbanken sänkte ju nyligen räntan rätt rejält. Tror ni att det är klokt att ändra från rörlig till fast ränta nu när den sjunkit så lågt? Eller ska man hoppas på ytterligare sänkning? Hur resonerar ni andra?

austlich 2008-12-05 23:14

Som det ser ut nu har ju inte bankerna kommit ner på den nivån de bör ligga på med tanke på hur riksbanken har sänkt.

Jag sitter själv på rörliga lån och är sugen på att binda nu. Men det är väldigt liten chans att räntorna skulle öka inom en kort framtid. Snarare kommer bankerna att sänka sina räntor ytterliggare när ekonomin i övriga världen börjar stabiliseras.

Men sitter du på ett väldigt stort lån kanske det är idé att binda halva på 2 år eller liknande så du säkrar upp en del direkt. Men det är ju mer en smaksak.

ChSu 2008-12-06 01:16

Jag har en god inkomst och kan hantera en ränta på runt 12% på mitt bostadslån. Inte för att det blir mycket lyxkonsumtion, men jag kan hantera det. Därför kör jag rörligast möjligt, vilket blir 3månadersräntan.

Går räntan mycket över 12% i Sverige har vi nog så pass stora problem att allt skiter sig ändå. Jag kan ta mina sparpengar och dra till Thailand och låta banken ta min lägenhet. Surt men vafan. Det är endå ett osannorlikt scenario. Hade jag haft barn så hade det varit annorlunda.

Rörlig ränta är den mest ekonomiska räntan på lång sikt, väldigt väldigt sällan har det varigt billigare med bunden ränta över en längre period, jämfört med rörligt ränta över samma period. Att binda räntan är att lämpa över en del av risken på banken, mot att man betalar en riskpremie till banken. Den försäkringen behöver inte jag.

Klarar du inte en ränta på 8% bör du ha framförsikt och binda innan bunden ränta närmar sig den nästa gång. 8% är inte alls orimligt.

Conny Westh 2008-12-06 22:54

Citat:

Originally posted by Indigo@Dec 5 2008, 23:50
Jag har ett ganska stort lån som privatperson (för min lägenhet). Riksbanken sänkte ju nyligen räntan rätt rejält. Tror ni att det är klokt att ändra från rörlig till fast ränta nu när den sjunkit så lågt? Eller ska man hoppas på ytterligare sänkning? Hur resonerar ni andra?
Avvakta är mitt tips, räntan som riksbanken sätter kommer troligen inte att stiga på några månaders sikt. Men håll järnkoll på läget, det går ju snabbt att binda om det skulle bli aktuellt. Men generellt är det bättre att ha räntan rörlig, det är bankerna som vill att man ska binda för då kan de få en högre ränta.

Tobbe 2008-12-07 11:21

Under förutsättning att du har en säker inkomst och inte lever på marginalen så rekommenderar jag rörligt till 100 %. DI hade en artikel för något år sedan där de räknade ut att historiskt sett så har det bara varit lönsamt att binda räntan vid 1-2 tillfällen under 15 års tid.

Den långa räntan är fortfarande hög och i nuvarande läge så tror jag inte att räntan kommer att skjutas upp till några högre nivåer det närmsta året (Riksbanken bedömer detsamma i deras nuvarande räntebana).

Visst kan man vara orolig att räntan ska upp på höga nivåer igen men med nuvarande arbetslöshet och inbromsning i ekonomin så tar det förmodligen ett par år, vilket också är den period som är mest fördelaktig att binda på just nu.

Se dock till att spara pengar när räntan är låg så att du kan klara tillfälliga toppar eller helt enkelt amortera av en slant när räntan höjs.

Indigo 2008-12-07 12:03

Jag är väl i det läget att jag också "klarar" 12%. Men det är ju inte så roligt. Man får leva på luft, lite vatten och bark i så fall. Men det är ingen större fara så länge man får behålla 100/10-uppkopplingen. Gäller ju att prioritera :)

Maccke 2008-12-07 16:00

Tror också på att köra vidare på rörlig ränta i minst 3-6 månader till. Men förmodligen ännu längre.

eg0master 2008-12-07 23:04

Citat:

Originally posted by Tobbe@Dec 7 2008, 12:21
DI hade en artikel för något år sedan där de räknade ut att historiskt sett så har det bara varit lönsamt att binda räntan vid 1-2 tillfällen under 15 års tid.
Och då rörde det sig totalt om ett tiotal dagar villjag minnas. Det är därför det är i princip lika svårt att "vinna på att binda räntan" som att vinna på en lott. Om du har marginaler så du klarar dig på "12%" så säger den historiska statistiken att du skulle betalat mer om du bndit räntan. Rent statistiskt sett.

Därför är det bätre at du sparar pengar själv än att du binder lånen. Spara undan din egen buffert och få dessutom ränta på pengarna!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson