![]() |
Tjenare WN:are! Hoppas ni mår bra.
Har vi nå spågummor eller bostadsproffs här som kan yttra sig lite om framtiden? :rolleyes: Hur ser framtiden ut tror ni? KRIS KRIS KRIS säger alla, folk blir av med sina jobb hit o dit, men krisen har ju inte ens kommit än, vi har bara hört talas om den.. (http://mstatkommun.arbetsformedlingen.se/) Sossarna vill dra upp hyran på hyresrätterna efter attraktiva områden, bostadsrätterna går för 200-300k mindre än annonserat!? Bostadsrätter: Period: nov 2007 - okt 2008 Prisutveckling: -14% http://www.maklarstatistik.se/b/01/0180_12.htm Är det FEL läge att skaffa Hyresrätt? Eller bostadsrätt? Ska flytta hemifrån (inom Stockholm), tips och förslag tas tacksamt emot! ^_^ Mvh |
Beror lite på tidsperspektivet. Om du flyttar hemifrån, så kanske du flyttar igen inom inte alltför många år, och om du flyttar för snart igen är risken med bostadsrätt att du inte får igen pengarna efter att mäklaren är betald.
Finns många som sitter i sin lägenhet nu och kallsvettas, de har köpt hus och ska nu sälja lägenheten och får inte ut de pengar som de vill ha och de sitter j-vligt illa till nu. Ska du köpa BR är det bäst att ha bra med is i magen och hög kontantinsats. Alla lägenher kommer att gå ner, frågan är bara hur mycket. Tumregel: Hög månadsavgift => större nedgång. Taskigt läge i huset => större nedgång. Taskigt läge öht => större nedgång. Överprissatt vindsvåning => större nedgång. En billig lägenhet går inte ner så mycket i kronor som en dyrare gör, även om den går ner mer procentuellt. Vet du att du troligen kommer att flytta om ett par år igen, satsa på en billig hyresrätt och spar dina pengar för att köpa lägenhet sen. Förr eller senare kommer marknaden att ta sig, men fram till dess kanske inte BR-priserna stiger så mycket. Bättre att köpa i uppgång än i nedgång. Framförallt: titta på totalkostnaden och välj billigaste boende oavsett om det är HR eller BR! |
Det är väl i sig inte sossarna som vill dra upp priset på hyresrätterna, utredningen kommer från KD och Göran Hägglund.
Över till din fråga. Jag tycker Magnus sammanfattade det ganska bra. Ska du flytta inom något år är det nog ett bra val med en hyresrätt. En bostadsrätt kräver nästan att man ser långsiktigt på sitt boende, framförallt om man ser det som en investering. Samtidigt, det är dåliga tider nu, vilket innebär att man (på sikt) gör en bättre deal än de som köpte när det var bra tider. Om vi har nått botten, om vi kommer att gå djupare eller om det går spikrakt upp imorgon kan vi bara spekulera om. Det är ju ingen tvekan om *att* det kommer att gå uppåt igen, frågan är när. Jag har själv precis köpt en bostadsrätt i Helsingborg. Hade en väldigt centralt belägen lägenhet, med stigande hyra. Har högra månadskostnad för mitt boende nu, men jag har den lägenhet som jag trivs med, renoverat och fixat efter mina önskemål. (Vill någon läst mer om vår renovering kolla - Nej egenreklam får inte förekomma i någon form // Moderator) Ägaren till lägenheten innan mig bör i runda slängar ha tjänat 200 - 300.000 på lägenheten, men så har han ägt den i 13 år. Ett varningens ord dock - passa dig för nybildade föreningar. Ekonomin sätts på prov nu när det är sämre tider, och går föreningen i konkurs "försvinner" hela ditt värde. Det är ju inte du som äger lägenheten, du äger bara rätten att utnyttja lägenheten. Vanligast vid en konkurs är att det blir hyresrätter, och då sitter du kanske där med lån som ska betalas, men utan något som helst värde i lägenheten. Stabila, äldre föreningar är oftast väldigt säkra, men man vet ju aldrig. Lite beroende på område, tänk på om föreningen har stora intäkter via uthyrning av kommersiella lokaler (butiker, kontor etc). Vad händer om dessa uthyrningar upphör, klarar föreningen att hantera situationen? |
jag hade köpt bostadsrätt, både priserna och räntan faller.
Är det någon gång du ska köpa så är det nu. |
Vänta ett tag till, krisen blir värre och priserna kommer sjunka lite mer. Sen köper du. Kom bara ihåg att även om du kan låna till en ränta av 2% eller dylikt så bör du istället räkna med en ränta på 5-6% för räntan kommer åka upp sen igen. Och då gäller det att du har ekonomi för det.
|
Jag bor i en hyresrätt och det har nyligen varit snack om en ombildning till bostadsrätter... det känns väldigt osäkert, speciellt med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut nu. Även fast vi kommer få väldigt bra (lågt) pris per kvadratmeter så vet jag inte om det går att få tillbaka vid försäljning. Området jag bor i är inte speciellt attraktivt (Malmöförort). På längre sikt är det nog bra dock, då standarden på fastigheten antagligen kommer höjas rejält, nuvarande hyresvärd lägger inte en spänn på nånting här känns det som. Dessutom kommer boendekostnaden bli lägre. Frågan är bara om jag vill bo kvar tillräckligt länge för att det ska löna sig.
|
Citat:
När jag köpte min första 3:a i början på 90-talet för 450 000:- så fördelade sig mina 3 lån på 15,1% (topplånet), 12,65% samt 10,3% och priserna hade inte nått sin botten ännu. Nåt år tidigare hade priset varit uppe i nästan 600 000:- för en motsvarande lägenhet. Många menade att priserna skulle sjunka mer och tyckte att jag borde vänta men jag behövde en bostad med ett bra läge och en bra månadshyra omgående. Sen låg priset ganska stilla under några år och räntan gick ned mer än vad hyran höjdes. Sen i slutet på 90-talet så började priserna sjunka igen men som BOENDE i en bostadsrätt struntar man fullständigt i sådant då det är en låg MÅNADSKOSTNAD som är intressant (SPECIELLT i kristider!). Kompisen som bodde i en hyresrätts 2:a började tröttna på allt stök (som ofta förekommer i områden där man hyr sitt boende) och noterade nu att en lägenhet motsvarande min nu gick att få för 310 000:- och jag rekommenderade honom att köpa och kunde visa honom att hans månadskostnad endast skulle öka med 500:- jämfört med sin 17kvm mindre hyreslägenhet. Han trodde att priserna skulle sjunka mera (det påstod alla olyckskorpar) så han valde att bo kvar. Sen steg priserna ständigt och det dök inte upp så många prisvärda objekt i området längre. När jag mötte honom 5-6 år senare frågade jag honom ifall han bodde kvar i sin hyreslägenhet och det gjorde han. Jag meddelade honom då att räntan var rekordlåg och att lägenheten han nobbade på 310 000:- nu hade ett marknadsvärde på 1 300 000:- och det gjorde honom givetvis MYCKET lyckligare. :P När man hyr så är det fastighetsägaren som förlorar på att värdet på hans hus går ned och den förlusten tar han givetvis igen från sin hyresgäster. När man hyr så är det fastighetsägaren som tjänar på att värdet på hans hus går upp och den vinsten delar han givetvis inte med sina hyresgäster. När man äger sitt boende så flaxar inte hyran så mycket och ifall värdet går upp eller ned blir bara intressant när man skall sälja. Det som är viktigast då är räntan. Jag sålde min bostadsrätt 2005 för 1 200 000:- "vinsten" på att bo där under ca 12 år blev 750 tusen (alltså ÖVER 5 000:-/mån). Att jag varken köpte eller sålde under en idealisk period ger nog en fingervisning om att mark och bostäder sällan är en dålig investering. Varför låta andra tjäna pengar på ditt boende om du har råd att köpa? Det viktigaste som gäller när man köper sin bostad är dock att månadskostnaden är låg. Köp inte en billig bostadsrätt med hög månadsavgift, den är sen VÄLDIGT svår att bli av med om du har otur. |
Jag bor i hyresrätt sedan 3 år tillbaka, det är också min första bostad.
Jag har inte haft råd att köpa BR eller velat köpa BR. Har fått mycket skit av kompisar, kollegor & andra pack som tycker man är dum i huvudet som inte köper bostadsrätt. Måste säga att det är skönt att bo i hyresrätt och ringa min hyresvärd när något pajar så fixar dom det. Visst, jag ska köpa BR eller villa i framtiden men jag tycker att det har varit dyrt och att folk har överbelånat sig och att det här inte var särskilt oväntat. När jag köper så kommer jag köpa för att bo och inte för att spekulera. Min profetia (Ta det med en nypa salt och bilda dig en egen uppfattning. Än har inte priserna fallit mycket, det är fortfarande på 2002-2003 års nivåer i Stockholm. Det kommer att falla mera eftersom många har blivit varslade och lever med för små marginaler. |
På lång sikt så går bostadspriserna alltid upp. Bostadsrättsföreningar brukar dessutom vara mer välskötta än hyresrätter (även om det säkert finns undantag). Du har större möjligheter att göra det fint hemma om du har en bostadsrätt. Jag har precis köpt nytt parkettgolv. Nytt golv ökar värdet på min lägenhet och ger mig en trivsammare boendemiljö. Hade jag bott i en hyresrätt så hade jag inte gjort den investeringen.
Det tillverkas ingen ny mark. Så det är klart att de människorna som äger en bit sådan drar det längre strået i det långa loppet. Nu äger man inte en bostadsrätt, men man äger nyttjanderätten - vilket praktiken ger samma effekt. Om priserna sedan går upp eller ner de närmaste fem åren spelar mindre roll. Du har väl förmodligen tänkt att leva längre än så? Det är svårt att svara på om det är bäst att köpa en bostad idag eller om en månad. Oavsett vilket så är det alltid bäst att äga sitt boende. |
Stopp och belägg här nu. Att köpa sin första bostad är antagligen en av de största affärerna man gör. Genom att göra det försakar man en hel del annat här i livet (rörlighet, kapital, tid). Det är knappast någon universal-lösning att investera alla sina pengar i sin bostad.
Det finns så många bittra 35-åriga människor som klagar över sina livsmöjligheter och alltid hänvisar de till villan, de två ungarna och dyra lån. Det är definitivt ingen golden cookie-cutter att köpa en bostadsrätt/villa det första man gör. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson