![]() |
Direktbetalning har varit ett bra betalningsalternativ och blir ännu viktigare nu när det blir svårare med kreditkortsbetalningar. Några fördelar med direktbetalning är:
1. Ni använder bankernas logotyper på er sida vilket ger ett seriöst intryck. 2. Kunder som är tveksamma till att handla på nätet har ett bra betalningssätt som de tidigare känner till. 3. Fler och fler kommer gå ifrån kreditkort vilket betyder att ni måste erbjuda fler betalningssätt. Fortsätt gärna diskutera vad ni tycker. |
Vad menar du med att fler och fler går ifrån kreditkort?
har du något underlag för det påståendet? |
Fler och fler banker kommer kräva att deras kunder använder sig av säkerhetsdosa för att förebygga bedrägerier. Det betyder helt enkelt att de som inte går runt med sin dosa hela dagarna inte kan beställa just då.
Sen kommer fler butiker lämna sina api-lösningar för att få pci-lösningar. Det betyder att butiker som tidigare haft kortbetalning på sin sida nu kommer fåkortbetalning på en extern sida som öppnas i kassan. Avslutsfrekvensen har redan börjat gå ner på kreditkort för flera butiker. |
Hur går det till egentligen att fixa direktbetalning? Har inte hört talas om det tidigare men fick för några veckor sedan hem en liten dosa från mitt kortföretag First Card om dom skrev att jag skulle använda den när jag handlade på internet. Blev förvånad men har inte ännu hunnit ta reda på hur det fungerar för en e-handlare. Någon som kan förklara? Förmodar det kommer att bli allt vanligare.
|
Tror också att kreditkorsbetalningar kommer minska för att man måste använda dosan. Men dett gäller ju även vid direktbetalning, då måste man också ha dosan. Så de är ingen fördel för direktbetalning heller precis.
|
Eftersom direktbetalning är ett billigare alternativ än kreditkort för oss e-handlare så kan det faktiskt finnas en möjlighet i att bankens dosa allt oftare behövs vid kreditkortsbetalningar. Detta ger ju oss ett ypperligt tillfälle till att styra över kunden mot direktbetalning.
|
Efter fyra år som e-handlare så har jag fortfarande ingen erfarenhet av direktbetalningar. På grund av enkla kortbetalningar så har jag aldrig sett något behov för det. I och med de nya rutinerna för kortbetalningar så har jag dock börjat kika lite på direktbetalningar.
Brukar det vara mycket trassel rent tekniskt? Fungerar bankernas system som de ska, eller är det avbrott stup i kvarten (som det är med Dibs och kortbetalningar)? Är det många kunder som avbryter sina betalningar, utan att köpet slutförs? Måste man ha avtal med varje bank för sig, eller finns det någon som erbjuder hela paketet? De som erbjuder direktbetalningar i sina butiker får gärna ge lite input. Jag börjar som sagt bli lite nyfiken på det här betalningsalternativet. |
Citat:
|
Vi hara använt oss av Payson eftersom de erbjuder ett avtal med alla fyra bankerna. Ganska dyrt men du slipper fyra olika avtal med olika banker. Vi tog dock bort det eftersom det kändes som mycket administration, pga att vi kör Swedbanks bokföring som är kopplad direkt till ett konto, vilket gjorde att vi ville ha in alla pengar på samma konto direkt. Numer så kommer vi enbart att erbjuda direktbetalning för kunder i swedbank.
|
Jag fixade för swebank när jag bytte till babs från euroline.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson