WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kolla in detta (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33495)

RobinGbg 2008-11-24 03:09

Borde vi ha något liknande i Sverige?

Jag är för det iallafall.

http://locator.thevision2020.com/

När du är inne på kartan tryck "bird eye" och du ser exakt hur svinen bor.

gummianka 2008-11-24 07:09

Det här har väl diskuterats förut....varför nöja sig med bara sexualförbrytare, jag tycker vi markerar på Eniro vilka som har dömts för någon typ av brott.
USA är ju verkligen en föregångsnation, det är klart vi ska göra som dom.

emilv 2008-11-24 07:45

Har man suttit av sitt straff så är man rentvådd. Annars kan vi lika gärna avskaffa anstalter och domstolar, för vad finns det annars som rättfärdigar dem? Att i praktiken förlänga straffet på det där sättet kan omöjliggöra för personen att skaffa sig ett ordentlig liv och i värsta fall ytterligare tvinga in denne på brottets bana.

Efter avslutat straff är den dömde fri, annars ska straffes förlängas genom rättsordningen.

För övrigt visar den där kartan väl även pedofiler där 17-åringen blev ledsen och polisanmälde sitt 19-årige ex?

pokerstjärna 2008-11-24 08:00

Citat:

Originally posted by gummianka@Nov 24 2008, 07:09
Det här har väl diskuterats förut....varför nöja sig med bara sexualförbrytare, jag tycker vi markerar på Eniro vilka som har dömts för någon typ av brott.

Så om någon skulle få för sig att anmäla dig för våldtäckt eller sexuella trakasserier och du blir dömd för det trots att det inte är du så skulle du bli glad om man stämplade dig som - sexualförbrytare på eniro?
väx upp!

Alex 2008-11-24 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av gummianka

Så om någon skulle få för sig att anmäla dig för våldtäckt eller sexuella trakasserier och du blir dömd för det trots att det inte är du så skulle du bli glad om man stämplade dig som - sexualförbrytare på eniro?
väx upp

Jag tror att hans inlägg var rätt kryddat av sarkasm. Det som är så lurigt med att vara ironisk på nätet. Finns alltid någon som feltolkar.

cyrre 2008-11-24 08:55

Äh du har ju denna sida. finns länk "karta"

sexonffender.se

Magnus_A 2008-11-24 08:56

Rentvådd är man om man är bevisat oskyldig.
Om man begått brott och avtjänat straff eller fått åtalseftergift är vissa av samhällets dörrar stängda, lite beroende på vilket brott och hur länge sen det var.
Man kan inte:
Få anställning på säkerhetsklassad tjänst, det är fler än man tror, under-leverantör till försvarsindustrin, elbolag, SJ, många statliga och kommunala tjänster.
Få anställning i barnomsorg/skola/vård/omsorg (vissa brott)
Få taxilegitimation
Bli nämndeman/domare
Bli polis eller väktare

Ovanstånde är reglerat i lagar.
Dessutom sätter många privata arbetsgivare i system att kräva ett rent utdrag ur belastningsregistret.

Bevistade en PK-debatt (publicistklubben, anrik förening för gråhåriga tidningsmän och -kvinnor) Där redovisade Aftonbladets chefredaktör Jan Helin sina överväganden om att publicera personuppgifter på dömda pedofiler. Det kan han inte göra med de förtalslagar som finns i Sverige, men sekretess gör också att myndigheter, skolor, dagis mm inte får veta att en dömd seriepedofil bor tvärs över gatan från dagis, skola och andra högriskområden. Det är betydligt allvarligare anser jag.

Ara 2008-11-24 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av gummianka

väx upp!

Små barn förstår inte ironi ;-)

coredev 2008-11-24 10:04

1) Jag tror att liknande saker bara skapar med otrygghet än trygghet. Exempel: Kanske skall man logga in på sajten varje vecka för att kolla så att det inte har flyttat in en pedofil i området? Eller varje dag? Kanske kan man få en sms-varning när någon flyttar in? Kanske kan man få direkt erbjudande om övervakning från ett väktarbolag? Vad sägs om ett realtidssystem så att man hela tiden kan hålla koll på vad alla pedofiler befinner sig?

2) Funktionen löser dessutom helt fel problem.. Det är väl snarare så att vi inte skall släppa ut pedofiler i samhället förrän de inte garanterat återfaller i brott?

3) Det farliga är nog snarare de pedofiler som inte är dömda än / står med i registret än de som står med. Liknande system hade t.ex. inte hjälpt stackars Engla.

Ara 2008-11-24 10:30

Citat:

pedofiler i samhället förrän de inte garanterat återfaller i brott?
så det är ett brott och ingen sjukdom?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson