![]() |
Hej!
Jag undrar om jag ska ha F-skatt eller FA-skatt när jag startar företag. För närvarande får jag ett arvode på någon tusenlapp per månad för arbete som idrottsledare. Om jag skaffar F-skatt måste jag då betala sociala avgifter på mitt arvode i stället som nu då idrottsföreningen gör det? Fast själva ledarjobbet har inget med mitt blivande företag att göra så jag blir lite förvirrad. Helst skulle jag vilja ha F-skatt men kom gärna med tips på vad som är bäst i denna situation. |
Tjena,
Om du har F (eller FA)-skatt kan du fakturera föreningen, men då blir det som du säger, du som får lov att betala sociala avgifter för det. Är det under 20tkr (ett halvt basbelopp) per år så är det bättre att du har A eller FA-skatt och får det som lön för då slipper en idrottsförening att betala ut sociala avgifter på det. F eller FA-skatt låter dig göra samma sak: Fakturera andra från ditt företag, MEN just när du har ovan sits med idrottsföreningen låter det bäst med FA-skatt. /Henrik |
När du anmler till skattemyndigheten så ska du begära FA-skatt.
Du kan uppge för idrottsföreningen att du vill ha deras arvode som A-skatt så betalar de arbetsgivaravgifter och ev prelskatt för ditt uppdrag där. Ditt företag kan då hållas helt separat från detta och du arbetar med F-skatt när du använder företaget. Det viktiga är att inte blanda ihop det. Givetvis får du göra upp med idrottsföreningen att du kan fakturera dem men jag skulle tro att du förlorar på det för de vill troligen inte betala vad det skulle kosta. De ser ofta inte att de har mycket större risker med sntällda än om de betalar arvode med fakturering. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson