WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Snygga URLer hos Binero, hur? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33444)

Oskar G 2008-11-21 13:33

Jag har precis installerat WordPress på en Binero-hostad domän, men när jag skriver om URLerna så går det inte att följa dem.

Jag har klurat ut att det förmodligen har något med server konfigureringen att göra, men är det något jag kan göra åt saken?

crazzy 2008-11-21 14:06

Kolla upp så att du har en .htaccess i webbroten för den domänen. Om du inte har det så måste du skapa en, alternativt att wordpress gör det åt dej. Men då måste apache ha rättigheter att skriva filer i den mappen.

spajk 2008-11-21 14:07

har du binero-webbhotell?
Lägg en .htaccess i public_html. Gör en 775 på den så den går att skriva från wordpress. Skapa sedan om urlernas permalinks.

Oskar G 2008-11-21 15:34

Hm. Fungerar fortfarande inte. Får samma fel som tidigare:

Not Found

The requested URL /test/ was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Apache/2 Server at xxx.se Port 80

Edit:Nu fungerar det, men jag var tvungen att köra 777. Finns det några risker med att köra 777?

Edit 2: Ändrade tillbaka till 775 nu. Den behövde tydligen 777 för att få skriva, men det räckte med att den skrev dit det en gång, sen var det klart.

Tack för hjälpen!

Thir13teen 2008-11-21 15:39

Om du installerar Wordpress i rotmappen är det inga problem. Ett tips bara.

Oskar G 2008-11-21 15:41

Citat:

Originally posted by Thir13teen@Nov 21 2008, 16:39
På serverns rotmapp eller domänens rotmapp? Det är installerat direkt i public_html, dvs wordpress ligger direkt på domän.se.

crazzy 2008-11-21 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen

På serverns rotmapp eller domänens rotmapp? Det är installerat direkt i public_html, dvs wordpress ligger direkt på domän.se.

Det är det som menas med "rotmappen".

Oskar G 2008-11-21 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 21 2008, 15:41
Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen

Det är det som menas med rotmappen.

Ok, det var vad jag först trodde, men sen blev jag lite osäker då man hos binero var tvungen att gå ner flera steg från servern för att nå till domänensmapp.

Men som sagt då, det fungerade inte från början genom att enbart installera i rotmappen (vilket det brukar göra hos flera andra webbhotell jag använt).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson