![]() |
Hejsan allihopa.
Jag har en sida som heter Läxa.nu som har som ide att folk ska komma in och titta på videoguider gratis. Saken är den att jag tycker att sidan börjar bli ganska så bra, men det kommer likt förbaskat inte in särskilt mycket folk. Till och börja med har jag under den senaste veckan börjat jobba ganska mycket med sidans SEO. Vi får väl se hur det blir när google indexerar om sidan. Men det som stör mig mest är att det finns fullt med skit sidor, som verkligen är ass kassa som drar in tusentals unika besökare varje dag. Hur fungerar det? Jag förstår att en del säkert inte alls tycker om min sida, men när min sida har typ 50 unika per dag och vissa fula och på samma gång ganska dåliga skryter med 6 - 7 000 unika per dag blir man irriterad. Varför är det såhär? Är det för att de är perfekt optimerade för google, eller för att de har funnits längre? Svar någon? :blink: |
De har kanske funnit mycket längre än din och därför känner fler till den? Väldigt vanligt i webb-branchen.
Dessutom sidor gjorda i 100% flash är inte lika tilltalande som de var för 3-4 år sedan. |
Citat:
Vänta och jobba på och om du gör en sida som BESÖKARNA tycker är bra kommer trafiken efter ett tag. Rom byggdes inte på en dag... |
Okej, med andra ord är tid en viktig faktor.
Citat:
|
Besökte din sida nu, och måste säga att det var sjukt irriterande att så mycket var i flash...
Jag vet ingen som gillar hela flashhemsidor. Det kan nog vara en faktor till att så många väljer andra sidor. Dessutom vill jag inte att sidan skall överta mitt surfande. Helskärmsläget var jävligt jobbigt. Jag vill kunna gå ur helskärmsläget utan att behöva åka tillbaka till framsidan. Jag vill inte behöva navigera i ett skitstort mappträd. Jag vill blir serverad, inte behöva leta själv. |
Jag klickar per automatik på bakåt knappen om jag kommer till en sida i flash som ska laddas hit och dit...
Säkert många andra som likadant. Flash kändes skoj 1998. 2008 Not. |
Tog mig åtta klick för att komma till en sida.. och all laddningstid dessutom.
Jag vill bli serverad direkt så att säga.. tror många andra har samma inställning som mig. |
Jag instämmer med tidigare skribenter. Men det var ju inte det som var frågan...
Länkar tycker jag är det viktigaste för att få många besökare och då inte länkar för att få besökare utan för att googel ska gila min sida. Sedan är det klart att man ska bygga sidan för besökarna så att dom kommer tillbaka. Be din mamma eller någon som inte har varit med och bygtupp sidan att göra lite olika uppgifter på sidan och se hur hon navigerar.... jag tyckte det var svårt att navigera, men det finns kanske knappar jag inte förstod. Som din sida är uppbygd idag så är det svårt för googel att hitta in till tex en kurs i Flash, som jag förstår så går det inte att länka rakt till en kurs, och dom ord du säger på filmerna blir inte indexerade av googel vilket gör att det inte finns så många ord man kan söka på för att komma till dig. För det är ju dom som söker på tex "Flash kurs" som du vill ska komma till dig. Dom som söer på läxa är ju inte så intresanta. Du kanske skulle lägga upp dina kurser på YouTube för att få besökare. Det kostar ju inte något och dom som gillar dina kurser kommer ju att gå till läxa.nu, och efter som du i varje kurs nämner sponsoren först så får ju dom sin uppmärksamhet även om det ligger på Youtube eller hos dig. |
Här nedan kommer en liten redogörelse för min upplevelse efter mitt första besök på sidan, hoppas att min upplevelse kan ge dig tips på hur den kan förbättras.
Fundera även på om fler besökare får samma upplevelse, den enda anledningen till att jag stod ut sålänge så att jag äntligen fick fram den guide jag ville se var att jag verkligen vill gå igenom sidan och ge den en chans, i vanliga fall så hade jag använt krysset ganska tidigt. När jag har tagit sig förbi laddningstider så möts jag av en knapp om att fortsätta, när jag klickar på att komma till guiderna vill jag komma till guiderna inte nåt annat. Helskärmsläget otroligt irriterande även om det går att välja bort så är inte det det första man tänker på att göra när man besöker sidan, jag såg inte valet förrens på andra försöket. En mindre "internet kunnig" person fattar nog knappt varför han blir utsparkad när han trycker på esc. Nu så har man äntligen kommit in på sidan och möts av en "utforskare", det har man ju sett tidigare så det vet man ju hur en sån funkar, klickar på programmering då det ligger mig varmt om hjärtat. Ingenting händer, klickar igen, samma visa, dubbelklickar i ren frustration, fortfarande samma visa. Då ser jag en liten pil till vänster om mappen, klickar på den, jippi jag får fram en trädstruktur. Öppnar upp grenarna på trädet ner tills jag hittar guiderna, efter 4 klick på pilarna får jag äntligen fram guiderna. Variabler i C++ verkar intressant, klickar på den, inget verkar hända, suck samma sak igen, klickar på "pappret" istället, det var ju så det var med trädstrukturen. Fortfarande verkar inget hända, ska precis klicka på krysset efter ett par svordomar om en "jävla skitsida där inget funkar" när ögonen faller ner lite och ser att det har hänt nåt längst ner på sidan som man knappt uppfattar. Scrollar ner och hittar äntligen min guide ihop med lite knappar. Undrar vad "alternativ" innebär och klickar på den. DET BLIR SVART!!! Klickar på det svart, inget händer, scrollar irriterat. Hoppsan högst upp på sidan hade det dykt upp nån ruta med lite olika alternativ, man kan välja skal på spelaren, det var ju iaf lite häftigt. Klickar på "Återvänd till läxa", det svarta försvinner. Scrollar återigen ner och klickar på spela upp för nu vill jag verkligen se min guide, det är bara halva bilden som syns på skärmen, scrollar upp igen och väntar tålmodigt på att den lilla reklamsnutten ska ta slut. JIPPI, jag får se den guide som jag vill!!!! För att återgå till din fråga så funderar man ju på vad det är du vill bli indexerad på. När man tittar på din källkod så är det inte mycket till title, description, header taggar etc som finns med i din html kod. Nu så kan ju iof Google indexera flash filer och hur dom ser ut har vi ju inte en aning om. Ett bra SEO tips att börja läsa är HTML för SEO Sen så är det alltid bra att sprida ordet om din sida, ju fler ställen du syns på ju bättre. Då menar jag inte att du ska skapa en massa spamlänkar på diverse bloggar utan att du ska försöka synas på såna sidor som tilltalar din målgupp. |
Med andra ord kan man sammanfatta era kommentarer med: Gör om, gör rätt! :P
Skämt åsido, jag ska fundera på mycket av det ni säger! Tack för era kommentarer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson