WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Skatte fråga ang annonser på bloggen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32946)

phattrance 2008-10-31 15:44

Någon som känner till hur skatte reglerna gäller när man tjänar pengar på annonser på bloggen? hur mycket får man tjäna innan man ska deklarera detta osv?

pokerstjärna 2008-10-31 15:53

Citat:

Originally posted by phattrance@Oct 31 2008, 16:44
Någon som känner till hur skatte reglerna gäller när man tjänar pengar på annonser på bloggen? hur mycket får man tjäna innan man ska deklarera detta osv?
Är det näringsverksamhet?

The Blackjacker 2008-10-31 16:20

Jag är också lite nyfiken. Många verkar köra det genom ett företag. Är det ett måste, eller är det mer fördelaktigt?

Jag menar måste du inte betala arbetsgivaravgifter och allt möjligt när du vill få ut pengar som lön? Och är det några särskilda avdrag eller dylikt som är bra att veta inom onlinebaserad näringsverksamhet?

phattrance 2008-10-31 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av phattrance

privatperson

Conny Westh 2008-11-01 20:41

Citat:

Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Oct 31 2008, 16:53
Citat:

privatperson

Det blir näringsversamhet så snart det upfyller båda dessa villkor:
  • Verksamheten bedrivs med varaktighet, dvs under längre tid dvs flera månader, kanske år
  • Verksamheten drivs med vinstsyfte

Annars kan man driva det som förlustbringande hobby.

Börjar det ge vinst så är det näringsverksamhet.

Då börjar:
  • Bokföringsskyldighet
  • Krav på F-skatt
  • Momsregistrering
  • Skatte och avgiftsanmälan
  • krav på skattedeklaration
Lämpligt är att registrera bolag i någon form:
  • Enskild näringsidkare (utan firma) ägaren har obegränsat personligt ansvar
  • Enskild firma (med registrerad firma) ägaren har obegränsat personligt ansvar
  • Enkelt bolag (oregistrerat) (minst 2 personer) varje ägare ansvarar fullt ut för sin del i bolaget
  • Enkelt bolag (registrerat) (minst 2 personer) varje ägare ansvarar fullt ut för sin del i bolaget
  • Handelsbolag (minst 2 personer) alla delägare har obegränsat personligt ansvar
  • Kommanditbolag (minst 2 personer) Minst 1 person har obegränsat personligt ansvar
  • Ekonomisk förening (minst 3 personer) inget personligt ansvar
  • Aktiebolag (minst 1 ordinariestyrelseledamot och 1 suppleant) inget personligt ansvar

phattrance 2008-11-02 11:00

någon som vet hur bra de kollar dessa uppgifter? om man tex får pengar från google adsense så överför de ju pengarna till mitt konto

inrega.se 2008-11-02 11:28

Citat:

Originally posted by phattrance@Nov 2 2008, 12:00
någon som vet hur bra de kollar dessa uppgifter? om man tex får pengar från google adsense så överför de ju pengarna till mitt konto
Tjänar du pengar ska du betala skatt. Punkt slut.

Jorma 2008-11-02 12:17

ConnyWesth: Vad är detta för företagsformer?

# Enkelt bolag (oregistrerat) (minst 2 personer) varje ägare ansvarar fullt ut för sin del i bolaget
# Enkelt bolag (registrerat) (minst 2 personer) varje ägare ansvarar fullt ut för sin del i bolaget
# Enskild näringsidkare (utan firma) ägaren har obegränsat personligt ansvar

Har aldrig hört talas om dom

Algulin Inc 2008-11-03 00:34

Jag kan hänvisa till mitt inlägg om skatteverket i tråden skatteverket spionerar på mig!!!
Det finns många olika lösningar på detta problemet.

Cataclysm 2008-11-03 01:29

Skatteverkets regler om inkomster från trafikstyrning.

http://www.skatteverket.se/funktione....html#styrning

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson