WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Strongbox AB skickar falska fakturor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32793)

mynameisfredrik 2008-10-24 23:30

Satt och såg ett erbjudande för ungefär 1år sedan på aspkoll.se om gratis erbjudande till webbhotell på just strongbox ab (strongbox.se) och nappade på det men redan efter nån månad så var dom inte bra till det ändamål som nu hosten skulle vara på. Jag började då att prata med Ewa på deras chatt och berättade att jag ville makulera min order och ej fortsätta använda dom när kontot gick ut och det var okej sa hon men hon påpekade också att det kan vara bra att kontakta dom med detta ärende på mail så jag passade på att maila dom om detta och fick ett svar tillbaka, så då tänkte jag att då var det löst och jag lämnar kontot för att dö ut. Efter det tog det ett bra tag och månaderna gick utan något mer om det men när jag fick en faktura igen efter några månader så blev jag fundersam över hur det la till och jag ringde igen till dom då och pratade med en som heter Erik där och han blev också nog rätt snopen då men han lovade att den skulle makuleras och inga mer fakturor skulle komma. Nu i förra vekan kom en kopia på en faktura men inget nummer alls eller vad det skulle vara för en och då så klart ringer man och beklagar sig men endå rätt arg samtidigt, jag är endå rätt lungn kille men blir arg när någon gör något stort fel som nu då, terry som hon nu heter svarade och lovade gå vidare med detta och ringa tillbaka under kvällen och jag satt och väntade och väntade men inget samtal och tiden gick och gick nu en vecka senare dök ett nutt brev ner ifrån payex som är ifrån strongbox och vad står det där inkasso, snabb som jag är och arg som ett bi ringde till dom då till supporten för jag kunde inte se på internet vilket nummer dom har till faktura avdelningen då mitt internet var borta då men den biten löste sig, nu till den här inkasso lappen, så svarade erik igen och jag fick sitta och förklara igend et hela men han lovade samma som terry gjorde att han skulle ringa men inget hände efter tag och klockan var nästan 16:00 och tänkte passa på att ringa dom då och då svarade erik på supportnumret som då brukar sitta på faktura men jag sa då till han att det kan hända att jag inte kan svara för min telefon skulle dö ut ungefär vid 16:00 ett litet tag och gav han mitt mobilnummer men vad tror ni han gjorde?

ja just det inget samtal och nu sitter jag här med ett inkassokrav och har på mig 8dagar, vad tycker ni jag skall göra n?
jag har ringt, chattat & mailat men inget resulat på flera månader samanlagt.

Satt och tänkte börja faktuera dom på ungefär 20k på smärta och en oändligt massa tid.
kom gärna med förslag och råd vad man igentligen kan göra.

Jag vill även passa på att säga vad dom sa i luren och påstod att inte mitt mail/samtal/chat har registrerat hos dom och dom ser inte det någonstans, men jag vet till 100% att jag har pratat med dom på detta, samtidigt har jag flera konto hos både binero & loopia som jag sköter med strikta händer och betalar dom räkningar jag har, så jag är ingen klant på den biten. Så åter igen vad skall man göra?
alla förslag är välkommen.

till er som har dom eller har nappat på gratis erbjudande genom aspkoll & aspsidan ha era ögon öppna så att ni inte får fakturor som ni inte skall ha, tråkigt när sådant här händer men nu skall den läckande båten lagas.

Gör man en liten kredit koll på just Stronbox AB så hittar man denna information "Vinstmarginal -4,15 %" under 2007-12 till nu 2008. Kanske därför dom skickar falska fakturor. jag vill även passa på att folk som rekommenderar dom tänker till lite och bojkottar dom, för varför skall man rekommendera ett företag som inte sköter sig?.

Till er som tänker skaffa konto hos dom skall också tänka till och var vaksam för dom.

Jag vill be om ursäkt för er läsare för den arga texten men jag måste kunna få hjälp nu någon annanstans som kan det mer, samtidigt också säga förlåt för vissa felstav som finns i texten.

ja försättningen följer så fort med mer information.

/Fredrik

_Michael_ 2008-10-24 23:41

Kanske inte hör hit riktigt men är det någon som vet hur nära Strongbox och Ipeer står varandra?
De delar ju kontor med varandra(tidigare Active24) och erbjuder ungefär samma tjänster för samma pengar...

mynameisfredrik 2008-10-25 00:07

Citat:

Originally posted by _Michael_@Oct 24 2008, 23:41
Kanske inte hör hit riktigt men är det någon som vet hur nära Strongbox och Ipeer står varandra?
De delar ju kontor med varandra(tidigare Active24) och erbjuder ungefär samma tjänster för samma pengar...

Ipeer är moderbolaget till strongbox ab

Davve 2008-10-25 00:21

Du ska så klart bestrida inkassokravet, faxa in till payex eller skicka per post med en förklaring!

Flykt 2008-10-25 00:26

Skrämmande!

Jag nappade på exakt samma erbjudande hos Aspkoll förra året i November. Alltså har det ganska snart gått precis ett år. Jag gjorde precis som dig, att flera månader i förväg säga till att "jag vill redan idag säga till att jag inte vill förlänga". Dels gjorde jag det i chatten med Ewa men jag ringde även supporten och dubbelkollade.

Där se de "Ja jag ser här att den XX November går ditt konto ut och du kommer inte behöva betala något för nästa år".
Jag ska ringa dem direkt på måndag för att dubbelkolla en sista gång så det inte blir något fel!

Hoppas det löser sig för dig iaf!

mynameisfredrik 2008-10-25 01:34

Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Du ska så klart bestrida inkassokravet, faxa in till payex eller skicka per post med en förklaring

då faxen la av så får jag nog först ringa till dom, kräver dom att man skickar in fakturan samt en anledning så gör jag det. Kan samtidigt påpeka att jag har ringt i januari till payex om detta och att den skall makuleras men som sakt inget hänt där heller, återstår att se på måndag. Payex brukar vara bra att ha med att göra då dom inte har gjort fel innan hos mig i flera ärende.

Citat:

Ursprungligen postat av Flykt
Skrämmande
Jag nappade på exakt samma erbjudande hos Aspkoll förra året i November. Alltså har det ganska snart gått precis ett år. Jag gjorde precis som dig, att flera månader i förväg säga till att jag vill redan idag säga till att jag inte vill förlänga. Dels gjorde jag det i chatten med Ewa men jag ringde även supporten och dubbelkollade.
Där se de Ja jag ser här att den XX November går ditt konto ut och du kommer inte behöva betala något för nästa år.
Jag ska ringa dem direkt på måndag för att dubbelkolla en sista gång så det inte blir något fel
Hoppas det löser sig för dig iaf

kolla upp det ofta för denna rövstil skall dom inte komma undan med.

Dom sa i supporten till mig med i januari: ser här att den XX November/december går ditt konto ut och du kommer inte behöva betala något för nästa år.

mynameisfredrik 2008-10-25 02:29

glömde påpeka i förra tråden att ni får mer än gärna komma med mer förslag

pokerstjärna 2008-10-25 03:38

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 25 2008, 00:21
Du ska så klart bestrida inkassokravet, faxa in till payex eller skicka per post med en förklaring!
Ber om ursäkt mynameisfredrik, men lånar tråden.
Ifall man skulle betala in ett inkassokrav, kan man i efterhand inte bestrida den?
:ph34r: Har ett liknande problem som ts, vill inte riskera fogden så jag betalade in den :(

Max 2008-10-25 07:44

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Du ska så klart bestrida inkassokravet, faxa in till payex eller skicka per post med en förklaring

Ifall man skulle betala in ett inkassokrav, kan man i efterhand inte bestrida den?
Har ett liknande problem som ts, vill inte riskera fogden så jag betalade in den

När du redan betalat är det tyvärr en mycket krångligare process att få tillbaka pengarna. Om det inte är ett företag som förstår/erkänner att et fel begåtts förstås och helt enkelt betalar tillbaka pengarna till dig.

Tänk dock på detta till nästa gång:
När man bestridit en faktura får inkassobolaget inte lämna vidare till kronofogden, det strider mot god inkassosed och är olagligt. Skulle de ändå göra det så är det inte hela världen, du får ingen anmärkning eller liknande om du antingen a) betalar, B) bestrider.

Om du bestrider hos fogden så gör de inget mer utan geldenären får då avgöra om de vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten som då tar upp ärendet, du får presentera eventuella bevis du har (tex kopia på mejl att du sagt upp avtal) och tingsrätten avgör sedan frågan.

Vill någon av partererna sedan överklaga till högre instans så kan man göra det precis som vid ett vanligt mål, men är det inte riktigt stora eblopp så går man förstås sällan vidare.

I varje steg tillkommer kostnader för den part som förlorar.
I tingsrätten, om det rör sig om ett litet belopp (kommer ej ihåg var gränsen går, men har för mig att det är 5000 kr eller något sådant) så finns det en gräns hur mycket det förlorande parten behöver betala för motpartens rättegångskostander (har för mig att det är typ 1500 kr). Man behöver alltså inte vara orolig för att behöva betala motpartens eventuella advokatkostander etc.

mynameisfredrik 2008-10-25 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Originally posted by -Davve@Oct 25 2008, 00:21

Har ett liknande problem som ts, vill inte riskera fogden så jag betalade in den

man skall inte betala in för inkassokravet om tjänsten är avbokad i tid, dock vet jag inte hur ditt fall ligger till men skapa gärna egen tråd nästa gång för denna hjälper inte mig och andra parter mot strongbox

Citat:

Originally posted by -Max@Oct 25 2008, 07:44
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Oct 25 2008, 03:38
Citat:

När du redan betalat är det tyvärr en mycket krångligare process att få tillbaka pengarna. Om det inte är ett företag som förstår/erkänner att et fel begåtts förstås och helt enkelt betalar tillbaka pengarna till dig.
Tänk dock på detta till nästa gång:
När man bestridit en faktura får inkassobolaget inte lämna vidare till kronofogden, det strider mot god inkassosed och är olagligt. Skulle de ändå göra det så är det inte hela världen, du får ingen anmärkning eller liknande om du antingen a) betalar, bestrider.
Om du bestrider hos fogden så gör de inget mer utan geldenären får då avgöra om de vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten som då tar upp ärendet, du får presentera eventuella bevis du har (tex kopia på mejl att du sagt upp avtal) och tingsrätten avgör sedan frågan.
Vill någon av partererna sedan överklaga till högre instans så kan man göra det precis som vid ett vanligt mål, men är det inte riktigt stora eblopp så går man förstås sällan vidare.
I varje steg tillkommer kostnader för den part som förlorar.
I tingsrätten, om det rör sig om ett litet belopp (kommer ej ihåg var gränsen går, men har för mig att det är 5000 kr eller något sådant) så finns det en gräns hur mycket det förlorande parten behöver betala för motpartens rättegångskostander (har för mig att det är typ 1500 kr). Man behöver alltså inte vara orolig för att behöva betala motpartens eventuella advokatkostander etc.

tackar för informationen

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson