![]() |
Så här står det på skatteverket:
"Jag har köpt inventarier innan jag startade min enskilda firma. Kan jag sälja inventarierna till firman och få avdrag för den ingående momsen? Nej, det kan du inte. Det kan i momssammanhang aldrig bli en försäljning eller omsättning när du själv säljer något till din enskilda firma" Åter till mig..... har köpt lite småskit( ej använt) för liten summa, som jag tänkt ha i mitt företag(har ingen användning av det privat), de köptes före registrering! Hur funkar detta nu då????? fråga 2: om jag köper tex papper för egna pengar till företaget, räcker det att bokföra det så här: EX. 2017 egna insättningar kredit -1000 6100 kontor debet 800 2640 ingående moms debet 200 |
företaget får bara bokföra moms om säljaren (dvs du) är moms-registrerad.
|
Thor: du missuppfattade nog.
Lama: Ja du kan dra av momsen efteråt under förutsättning att : 1. Du har kvar kvittot 2. Du är registrerad för Mervärdesskatt (moms) Gällande kontering /verifikationer ser det korrekt ut. |
vad menar Skatteverket med det jag skrev ovan?
lite fundersam |
Jag vet inte exakt vad som gäller, antagligen bäst för dig att slå en pling till SKV och fråga.
Gissar dock på att du kan bokföra inköpet på ett datum då momsreggen gäller, om det är inom samma räkenskapsår (kalenderår gäller för enskild firma). |
Citat:
Men som Allstars säger så kan saker som köpts åt företaget innan det registrerades föras in i bokföringen med momsavdrag och allt, förutsatt att kvitton finns och att det inte gått för lång tid. |
alltså är det bara att föra in det som ett köp av egna pengar (som Ex ovan)
|
Om det skett under samma kalenderår ska det inte vara något problem, som jag förstått det.
|
Det skatteverket menar är just det thor säger. Man får bara dra av moms på sådant som sålts av en momspliktig. En privatperson är momspliktig och därmed blir köp av denna ej momsade.
Har du däremot köpt in lite krafs till företaget innan du reggade det så kan du ändå lägga med det i bokföringen och dra momsen. |
Fel av mig ovan, en privatperson är INTE momspliktig ska det stå och inget annat. Ber om ursäkt om jag rört till det för någon...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson