![]() |
Jag tyckte det här mailet vi precis fick från Google var lite roligt, speciellt nu i dessa finanskristider. Google har iallafall bra likviditet:
"Hej Annika! Vårt ekonomiteam har granskat och godkänt din ansökan om månatlig fakturering. Ditt företags kreditgräns är 1 206 000 SEK. Om du är intresserad av en högre kreditgräns kan du begära en höjning när du betalat med månadsfaktura i tre månader." Visst annonserar vi för ett betydande belopp hos Google varje månad, men de där summorna kommer vi knappast upp i! Troligen har någon skrivit dit lite för många nollor :-) |
Google verkar upskatta dig som kund :-)
|
1.2 milj/mån. i all ära, här är en lista över de 100 som spenderar mest (250 000 kr - 2 000 000 kr) per dag :D i sökmotorerna (Google, Yahoo, MSN)
http://img147.imageshack.us/img147/8...pendersre5.gif |
Va var är
hitta.se eller Eniro.se eller Tradera Kul lista du pressenterade för oss, skulle vara ändå roligare och intressantare om man hade en Svensk topplista. |
Citat:
Det vore kul att se om våra uppgifter om vad Google vill att en kund hos oss skall ha som minsta månadsomsättning för att de skall fakturera slutkunden direkt i stället för som brukligt oss (tänk om det skiljer mycket bara för att Google tycker att en samlingsfaktura för flera är smidigare) Jag kollade lite snabbt på er synbarhet på Google på sökordet handväskor som jag hittade under menyn storsäljare och jag måste då fråga dig varför har du så pass låg synbarhet på det sökordet (6:e plats på höger sida samt att ett par kollegor låg på belöningsplatserna) Är det för att du har såpas unika fördelar att det spelar ingen roll om du blir nummer 4 - 6 som de som söker tittar på eller är det för att avancerna inte räcker eller bara att du inte har haft tiden att kolla synbarheten som ju kan ändras över tid eller något annat ? Att du jobbar med Googles klassiska upplägg med bred matchning och att du har lagt in några negativa sökord har jag redan konstaterat efter några sökningar exempelvis http://www.google.se/search?hl=sv&q=handv%...nsgaranti&meta= Om du tar dig tiden att läsa djupare i systemet eller om du tar dig tiden att hårdknacka unika annonser så skulle du kunna få bättre synbarhet utan att du skall behöva betala mer mm. Så nu har jag bjudit lite till dig så nu kanske jag kan få ett svar på min första fråga om spendingen/månad, droppa ett PM om du inte vill vara publik med det. |
Citat:
http://indikatinternet.se/marknadsdata/?sub=19 |
Jag vet att man kan fila en hel del på AdWords och att det normalt går att vinna många positioner genom att tweaka lite här och där. Men är det verkligen så illa att ligga på en sjätteplats? Personligen så brukar jag eftersträva mittenpositionerna. Jag brukar lägga ett bud och avvakta i några veckor. Sedan ser jag över mina annonser och kollar om jag kan göra något för att förbättra positionen, utan att höja budet. När jag har ett bud och en optimering som ger mig en förstaplats så sänker jag budet avsevärd, vilket brukar resultera i att jag hamnar i mittensegmentet med min annons (men till en relativt låg kostnad).
Jag skulle gissa på att du Johan kan få ut en bättre placering med samma budget än vad jag kan få. Men är själva positionen som man ligger på verkligen en indikator på hur väloljad en kampanj är? Borde det inte vara viktigare att se hur många klick man får i relation till sitt bud? Finns det någon statistik för hur många procent av alla klick som varje position brukar generera i snitt (allt annat lika)? |
Citat:
Och att hitta något som är lika i erbjudande som den första jag tittade på duger inte heller då sökaren ju är ute efter något bättre när han väl letar vidare för han har ju redan en refferenspunkt som han försvarar fram tills att han hittar något bättre. Och om han då inte hittar bättre så återkommer de ju och då.... Du kan se i Analytics numera hur mång position 1, 2, 3 du har haft på sökordet på Adwords på vald tidsperiod, lite jobbigt bara att man bara kan ta ett ord i taget. Man kan inte generellt säga att position si eller så ger den klickprocenten då du måste ju ta hänsyn till om texten är skräddarsydd för just den sökningen eller om den är skriven och visad på Bred Matchning (det som Google kör i default). Men vi ligger i snitt på alla våra kunders kampanjer oftas mellan 7 - 9 % i klickfrekvens/månad med en snittsynbarhet på ca 1.7 i medelposition, och denna statistik finns att titta på på vår hemsida om du vill se mera "FinnMera Adwordsstatistik" http://www.finnmera.se/ |
> Finnmera, vårt bolags ekonomi håller vi för oss själva :-)
Om Google kan fakturera slutkunderna direkt istället för er borde ni kunna fråga Google direkt, jag tycker deras svenska support är riktigt bra och hjälpsam så de hjälper er säkert. Handväskor är en term somvi legat rätt högt på adwords tidigare, men som gav relativt få köp. Vad det beror på kan säkert ha flera olika anledningar, min egen analys är att det är en term som speciellt äldre använder, och vår målgrupp är lite grovt 20-45 år. Yngre verkar oftare använda orden väska eller väskor, och på de hamnar vi i topp 3 i de organiska sökresultaten så där har vi valt att inte ligga så högt på adwords. Men visst ligger det en hel del i det du säger, om man hade ännu mer tid att lägga på adwords så skulle i säkert få ännu bättre resultat. För tidskrävande, det är det verkligen. > Gustav, min erfarenhetsäger också att mellanplaceringar på adwords ger bra resultat i förhållande till kostnad. Vi har vissa ord som när vi testat under perioder gett fler köp på plats 2-4 än på plats 1. |
Citat:
Jag menar om vi har ca 500 kunder som vi hjälper och låt säga att 200 utav dessa skulle kunna faktureras direkt av Google så skulle de ju få en lite större administrationsbörda än att samlingsfakturera oss en gång per månad om man säger så. Och för att vara lite petig så var det ju inte er ekonomi jag var ute efter eller hur ? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson