WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ny ägare av katalogen.kthnoc.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32451)

Nicklas 2008-10-09 11:36

Vad tror ni om ägarbytet av Sunets gamla katalog?

Finns att läsa här:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.183623

Vad tror ni om att en sådan katalog blir kommersiell?

Jag har läst på ett annat ställe att butiker som har affiliate program kommer att få sina länkar utbytta. Det borde kunna ge en del pengar initialt men butiker som drabbas av detta förlorar lite länkkraft samt får börja betala för trafik som tidigare varit gratis.

magic 2008-10-09 15:37

Urban Lindstedt köper den? han som skriver för jajjas spammande e-post?

Mickee 2008-10-09 16:17

Urban Lindstedt brukar väll komma in här på wn och göra massa egenreklam då och då med? Synd att dom säljer katalogen överhuvudtaget!

spamkatalog åt jajja nu då?

Gustav 2008-10-27 17:37

Nu har KTHNOC ansökt till ett av mina affiliateprogram. Frågan är om butiker/webbsidor med affiliateprogram nu får sina sökmotorvänliga länkar utbytta mot affiliatelänkar. Vad/vart har du läst om det Nicklas? Med tanke på hur tungt KTHNOC-länkar väger i Google för tillfället så vore det mycket negativt.

Tez 2008-10-27 17:59

Citat:

Originally posted by Gustav@Oct 27 2008, 18:37
Nu har KTHNOC ansökt till ett av mina affiliateprogram. Frågan är om butiker/webbsidor med affiliateprogram nu får sina sökmotorvänliga länkar utbytta mot affiliatelänkar. Vad/vart har du läst om det Nicklas? Med tanke på hur tungt KTHNOC-länkar väger i Google för tillfället så vore det mycket negativt.
De ansökte till vårt affiliateprogram också för ett par veckor sedan. Jag skickade ett meddelande och frågade hur de hade tänkt sig och sa att vi var lite tveksamma till att godkänna ansökan om det innebar att länken blev utbytt. Känns lite mögligt på nåt sätt, även om jag förstår att folk vill tjäna pengar. Det som känns fel är just att tappa länkkraften endast pga att man har ett affiliateprogram.

Och som sagt, Jajjas kunder lär väl få ligga med rena länkar.

I vilket fall som helst har de inte bemödat sig med att svara på min fråga på 2 veckor nu. Jag har vare sig nekat eller godkänt ansökan för jag kan inte bestämma mig. Tappar ju länkkraften i vilket fall som helst, och besökare skickar de inte några så de kommer inte tjäna nåt på vårt program. Skulle vara en principsak att neka ansökan, men jag förlorar ju vare sig mer eller mindre på att ligga med. Någon besökare om året kanske det ger.

Jag velar som f*n med det här. Hur gör ni andra?

Gustav 2008-10-27 18:15

Där ser man. Du har exakt samma tankar som jag Tez. Inte heller jag har godkänt eller nekat ansökan. Av ren princip så nekar jag hellre ansökan än att de byter ut min länk mot en affiliatelänk.

Jag tror att det här blir slutet för KTHNOC och katalogens styrka i Google. Om det är Jajja som äger katalogen så kommer förmodligen samtliga länkar att bytas ut mot icke sökmotorvänliga länkar. Undantaget blir naturligtvis Jajjas egna kunder som får varsin sökmotorvänlig länk.

Jag hoppas att KTHNOC fortsätter med sökmotorvänliga länkar. Vill de tjäna pengar på katalogen så hoppas jag att de gör det genom banners och möjligen genom att ta betalt för granskningen och införandet av nya webbsidor.

En katalog med affiliatelänkar har varken Google, besökare, eller webmasters något intresse av. Börjar de klämma in affiliatelänkar så kommer katalogen att dö och falla i glömska.

Clarence 2008-10-27 18:25

De själva säger (från uppkopplat.se/2008/10/05/jag-har-kopt-katalogernas-katalog/):
Citat:

Vi går in med egna pengar i projektet och planen är att genomföra en mild kommersialisering av katalogen. Det kommer att göras varsamt då vi är väl medvetna om att vi fått ett stycke internethistoria att vårda och utveckla. Det handlar om att ta fram nya produkter för de som är med i katalogen. Det kommer att fortsätta att vara gratis att vara med i katalogen, men det ska gå att betala för snabbare hantering och bättre synlighet.
Men det kanske man inte ska lägga för mycket vikt vid med tanke på Jajjas rykte. Av någon anledning verkar de också tycka att infoo.se var ett bra nytt namn för katalogen.

grazzy 2008-10-27 18:31

Varför inte bara byta länken med onmousedown till affiliatelänken och vanlig länk annars. Vad är det som säger att de inte kommer att göra så? Google kanske har synpunkter men åh andra sidan har de ju det om allt ...

Tez 2008-10-27 19:11

Citat:

Vi går in med egna pengar i projektet och planen är att genomföra en mild kommersialisering av katalogen. Det kommer att göras varsamt då vi är väl medvetna om att vi fått ett stycke internethistoria att vårda och utveckla. Det handlar om att ta fram nya produkter för de som är med i katalogen. Det kommer att fortsätta att vara gratis att vara med i katalogen, men det ska gå att betala för snabbare hantering och bättre synlighet.
Men jag fattar inte? Hur går det ihop med att byta ut dem mot affiliatelänkar? Urban ska ju själv ha sagt att alla som har affiliateprogram kommer få sina länkar utbytta.

Citat:

Varför inte bara byta länken med onmousedown till affiliatelänken och vanlig länk annars. Vad är det som säger att de inte kommer att göra så? Google kanske har synpunkter men åh andra sidan har de ju det om allt ...
Va du är listig! :) Så visste jag inte att det gick att göra ens. Men borde Google inte tycka illa om att en länk ser ut att gå någonstans går någonstans men sedan skickas besökarna någon helt annanstans? Låter som en typisk no-no grej. Är Google smart nog att se att besökarna i slutändan faktiskt kommer till samma ställe, fast det ena är via affiliatelänk? Vore ju ännu mer illa om man blev straffad...

Nicklas 2008-10-27 20:03

Maccke skrev så här på seo-forum:
Citat:

Fick precis ett förvånande svar av Urban:

'De som finns med i de vanliga affiliateprogrammen får räkna med att få sina länkar utbytta mot affiliatelänkar. Det kan ju kanske handla om några hundra länkar av 60 000.
/urban'

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson