![]() |
Hej,
Har en fråga om DNS och reverse lookup zone (använder windows egna). När jag lägger upp en HOST i forward lookup zone så skapas en PTR automatiskt. Om jag då har www, mail och ns som pekar till samma IP-adress så blir IP-adresserna samma på alla pekare (PTR), hur fungerar det då med uppslagningen av IP-adressen? T.ex. 212.212.100.10 PTR mail.test.se 10.100.212.212.in-addr.arpa 212.212.100.10 PTR www.test.se 10.100.212.212.in-addr.arpa 212.212.100.10 PTR mail.test.nu 10.100.212.212.in-addr.arpa 212.212.100.10 PTR www.test.nu 10.100.212.212.in-addr.arpa Ser dessa uppgifter normala ut (förutom kanske en påhittad ip o adress :) )? Förutom denna fråga så har jag en varning på ett domännamn om att det inte finns någon reverse address, men jag håller på att undersöka det då den zonen/namnet faktiskt finns... MVH /Mikael |
Har du ens möjlighet att själv lägga upp RDNS för det ipnätet?
|
|
Tack för svar.
Jonny, menar du den adress jag angav eller att det är externa adresser? Adressen hittade jag på. Dessa blir PTR per automatik. Allt fungerar utom just "reverse address". Det är precis som att förfrågningen inte kommer fram och hittar rätt namn - trots att den finns. "Vanliga" DNS-uppslag går bra, och transfers fungerar. Eliasson, tack för artikeln! |
MikaelS
Han menar har du fått ditt IPspace eller ja reversedns rättigheter på ditt IP Om inte måste din ISP sätta reversen. Om du sitter på den servern svarar den rätt då? dvs lokalt. Sen då flera har samma PTR har jag inte så stor koll på antar den tar den första i listan. men korrekt ska bara va 1PTR per ip. |
OK, jag kollar.
Hur kan man kolla lokalt på servern? Jag har testat med NSLOOKUP lokalt, men ser inte PTR på samma sätt då. MVH /Mikael |
Det var vår ISP som inte lagt upp en PTR för den domänen.
Så det ska vara löst under dagen. Tack för svaren! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson