WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vad skull du göra, anmäla eller inte? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32303)

DirtyDog 2008-10-01 15:25

Vad skulle du göra om du har betalat för några designer och innehåll men säljaren har inte levererat?
Har skickat epost till säljaren, men han svarar inte.

Har betalat in pengar på hans konto i shb i början av aug.

Är det värt att masa sig ner till polisen och göra en anmälan?

rocky 2008-10-01 15:33

Helt klart, antar att du har ringt också?

Davve 2008-10-01 15:41

Hade det varit jag hade jag fakturerat personen det beloppet plus ränta och avgifter för allt som förseningen ställt till med.

JohanssonHenrik 2008-10-01 16:31

Krävt pengarna tillbaka + ev kompensation om det orsakat problem för mig. Efter det hade jag polisanmält om jag inte fått upprättelse.

DirtyDog 2008-10-01 16:34

Har inte ringt då jag inte har något telenr till personen.

Han svarar inte på e-post brev sedan drygt 1 ½ månad.

Vet hans namn, om det inte påhittat, har också ett konto nr till shb (kanske en målvakt).

Det som är underligt tycker jag är att jag har köpt designer och innehåll av personen till en kostnad runt ca 50000 kr. Personen har alltid levererat det jag har köpt/beställt. Men vid denna beställning/köp, för ca 4000 kr så har han inte inte hörts av.

Är det värt att anmäla till polisen?

Pengarna är inte det viktigaste, det är relativt en liten summa för mig. Det som är viktigast för mig är att man är ärlig oavsett om det är på nätet eller i IRL, det man säljer eller eller köper till en summa, det är det som gäller.

Davve 2008-10-01 16:37

Det kanske har hänt nåt, han kanske råkade ut för en olycka eller nåt då han levererade tidiagre.

DirtyDog 2008-10-01 16:58

Senaste e-postbrevet jag fick ifrån personen var i mitten av augusti. I detta e-postbrev så skrev han att han var tvungen att resa bort att men att han kommit hem nu. Inte ett ljud om det jag har beställt/köpt av honom sa han något om. Som tur är, jag har sparat alla e-postbrev på den servern jag använder för att maila honom.

Conny Westh 2008-10-01 22:25

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 1 2008, 15:41
Hade det varit jag hade jag fakturerat personen det beloppet plus ränta och avgifter för allt som förseningen ställt till med.
Om det inte finns ett avtal om rätten att göra det så är det risk att de kan vara frågan om fakturabedrägeri.

Conny Westh 2008-10-01 22:28

Citat:

Originally posted by DirtyDog@Oct 1 2008, 16:58
Senaste e-postbrevet jag fick ifrån personen var i mitten av augusti. I detta e-postbrev så skrev han att han var tvungen att resa bort att men att han kommit hem nu. Inte ett ljud om det jag har beställt/köpt av honom sa han något om. Som tur är, jag har sparat alla e-postbrev på den servern jag använder för att maila honom.
Vad står det i avtalet? Har du inte en adress angiven där som du givetvis har kollat upp med en enkel upplysning? Har du kollat referenser?

TonyL 2008-10-02 11:02

Tur att det var 4 000 kr och inte de där 50 000 kr du nämnde.
Så.... fast har Ni haft en god relation utan telefonsamtal på 50 000 kr, blir jag förvånad. Antagligen stämmer hans namn, och kanske vet du lite till om orten han bor på eller företaget. Försök hitta ett telefonnummer om det så är till hans hem, och ring det. Kanske ju vara vad som helst. Eventuellt kan polisen hjälpa dig eller skattenmyndigheten/ banken hjälpa dig att finna honom, hans adress. Och ta ett telefonsamtal helt enkelt. Om banken inte vill lämna ut namnet, så gå till flera banker tills du får det, med adress. Typ "Kan du verifiera att detta namn stämmer?" säger du till kassörskan när du ska Betala in 10 kr som test typ. Sedan med namnet söker du samma/nästa bank om adressen osv..... Såg de gjorde så i "Uppdrag granskning", vilket gick bra till slut, att hitta personen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson