WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hemnet vs Boligan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32289)

Craxen 2008-09-30 20:18

Artikel

Var det inte någon här på WN som var i konflikt med Hemnet tidigare....

"Genom ert förfarande griper Boligan in i försäljningsprocessen och medför risk för ekonomisk skada för såväl dessa säljare som fastighetsmäklare"

Klockrent exempel på att mäklaren endast är på säljarens sida.
Skulle nog inte heller gilla att tidigare pris ligger ute på en fastighet jag försöker sälja, speciellt inte om den är svårsåld.
Men någonstans så tror jag att det gynnar den svenska bostadsmarknaden.

robertsson 2008-09-30 21:15

Boligan får gratis reklam igen... Grattis. Man får hoppas att detta är början på slutet för hemnets monopol.

AndreasKrohn 2008-09-30 21:21

Den stora frågan är väl hur Boligan får tag på den data de visar, om de inte tar den direkt från Hemnets sajt så har ju knappast Hemnet något att komma med. Det betyder inte att Hemnet kommer att sluta att klaga, det är klart att de vill beskydda sin position. De har ju värderats till 1.5 miljarder kr värde genom att hålla sin monopolställning.

rhuse 2008-09-30 21:54

Att döma av artikeln i DI så verkar ju boligan hämta sin information direkt från diverse mäklare. Stod det inte att Mäklarsamfundet skulle hjälpa mäklarna att stoppa boligan?

Jocke 2008-09-30 22:05

Någon som har gjort en mäklarsida?

Hemnet och alla program en mäklarfirma måste ha för att lägga upp objekt där är så sjuka. Hemnet tar nämligen bara emot objekt om man använder mjukvara som är utvecklad av typ 3 olika företag. Man kan alltså inte utveckla ett eget system. Systemen man måste ha är dessutom sjukt dyra.

expression 2008-09-30 22:27

Boligan får massor med gratis reklam just nu. För inte så lång tid sedan fanns de med på Ekonominyheterna på 4:an också.

Tycker det är en smart tjänst de har skapat, som är väldigt användbar. Men tror faktiskt de är ute på hal is nu, då mäklarsamfundet verkar ha enormt mycket kött på benen.

Anders Larsson 2008-09-30 22:53

Kalla det konsumentinformation eller liknande, så borde det gå att komma undan.

Magnus_A 2008-10-01 09:20

Man får se det lite från mäklarnas synvinkel också. Det är ofta ensam- eller mycket små företag helt okunniga på datoror och Internet. De behöver en plattform där de kan lägga in sina objekt, bilder och uppdatera sin egen hemsida men också leverera vidare till Hemnet m flera. Att de betalar ett par tusen i månaden löpande för den tjänsten är kanske i överkant men det är svårt att straffa det även för WN:s optimistiska hemmapulare.
Sen vill de ha maximal distribution av sina grejer så jag tror nog den enskilde mäklaren tycker att det är kul att kunna profilera sig på flera sidor. Mäklarsamfundet är väl delägare i Hemnet så det intresset talar högst. De tänker så här att ska det vara en marknadsdominant så ska det vara vi.
Vinnaren är inte den som kan skrapa bäst utan den som kan erbjuda bäst koppling direkt till den enskilde mäklarens system.

Anders Larsson 2008-10-01 10:45

De flesta mäklare ensam eller mycket små företagare? Du skämtar med mig.

Magnus_A 2008-10-01 12:18

Jag skämtar inte. Det finns några stora mäklarföretag, visst, men vid sidan om dem en armada av småskuttare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson