WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Fuskare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=322)

Mats 2003-08-28 03:07

Jag köper trafik från www.kelkoo.se och dom säljer bara trafik genom att ta betalt per klick.

Eftersom det är en site där shoppingsugna surfare finns så tänkte jag att 3.-/klick kan jag väl gå med på att betala, vi skulle först köra en testperiod på 3 månader (juni-augusti)

När jag kollade i mitt trackinsystem så stämde det inte alls med den mängd trafik som jag fick betala för.
Juni: Kelkoo 2238 klick • I verkligheten 1587 klick som gav 12 ordrar = 396.-/kund som handlade
Juli: Kelkoo 2232 klick • I verkligheten 1761 klick som gav 18 ordrar = 293.-/kund som handlade
Augusti: Kelkoo inte klar • 1740 klick som hittills gett 30 ordrar = 174.-/kund som handlat.
Tittar man på dess siffror så ser man ju ganska snabbt att det inte går ihop.

Begärde att få en loggfil som jag kunde analysera:
När jag analyserat färdigt loggfilen kunde jag konstatera ganska snabbt varför vi har en sån stor "diff".

Jag upptäckte samma IP nummer 977 gånger och vissa dagar var samma IP-nummer inne 25 gånger.
Ett sånt klick kostar mig alltså 75.-
Totalt är det 977 st av 2232 (enl logg) i juli som klickat mer än en gång, det är ju faktiskt nästan hälften...

Detta mönster kan man klart se om man kollar loggfilen.
Vi hade ju en diff på 651 st i juni = 1953.- + moms.
Och i Juli på 471 st = 1413.- + moms.
Det innebär att jag har bara på två månader förlorat ca 4.200.- inkl moms på "fusk/okynnes-klickande"

När jag visade dessa siffror så sänktes priset till 1.50/klick, men jag vill naturligtvis inte betala för det stora diffen som varit.

Vad tror ni om detta är det vanligt med denna typ av fuskande?

// Mats

Pekay 2003-08-28 03:24

Citat:

Originally posted by Lastbryggan@Aug 28 2003, 01:07 AM
Jag köper trafik från www.kelkoo.se och dom säljer bara trafik genom att ta betalt per klick.

Eftersom det är en site där shoppingsugna surfare finns så tänkte jag att 3.-/klick kan jag väl gå med på att betala, vi skulle först köra en testperiod på 3 månader (juni-augusti)

När jag kollade i mitt trackinsystem så stämde det inte alls med den mängd trafik som jag fick betala för.
Juni: Kelkoo 2238 klick • I verkligheten 1587 klick som gav 12 ordrar = 396.-/kund som handlade
Juli: Kelkoo 2232 klick • I verkligheten 1761 klick som gav 18 ordrar = 293.-/kund som handlade
Augusti: Kelkoo inte klar • 1740 klick som hittills gett 30 ordrar = 174.-/kund som handlat.
Tittar man på dess siffror så ser man ju ganska snabbt att det inte går ihop.

Begärde att få en loggfil som jag kunde analysera:
När jag analyserat färdigt loggfilen kunde jag konstatera ganska snabbt varför vi har en sån stor "diff".

Jag upptäckte samma IP nummer 977 gånger och vissa dagar var samma IP-nummer inne 25 gånger.
Ett sånt klick kostar mig alltså 75.-
Totalt är det 977 st av 2232 (enl logg) i juli som klickat mer än en gång, det är ju faktiskt nästan hälften...

Detta mönster kan man klart se om man kollar loggfilen.
Vi hade ju en diff på 651 st i juni = 1953.- + moms.
Och i Juli på 471 st = 1413.- + moms.
Det innebär att jag har bara på två månader förlorat ca 4.200.- inkl moms på "fusk/okynnes-klickande"

När jag visade dessa siffror så sänktes priset till 1.50/klick, men jag vill naturligtvis inte betala för det stora diffen som varit.

Vad tror ni om detta är det vanligt med denna typ av fuskande?

// Mats

Vet fan inte vad jag ska säga. Säger ju vilken otroligt kass trafik samt vad Kelkoo går för.

Hitbot är rätt vanligt vad jag vet i USA.
Det är ett program som genererar besökare via proxys.... Säkert det som har hänt här.

Du ska ju självklart inte betala för denna trafik.
Ring dem imorrn och be dem att gå igenom den och rensa ut alla dubbletter
eller så erbjuder du dig själv att göra det mot ett arvode på några hundra kronor per timme.
Vilket innebär att du får all annonsering gratis.

Mats 2003-08-28 03:37

Citat:

Hitbot är rätt vanligt vad jag vet i USA.
Men då är det väl inte på en massa olika IP-nummer?

Om någon är intresserad så finns listan med alla dubletter här i Excelformat
Dubletter
Jag har sållat bort dom som inte är dubletter, d.v.s "riktiga besök"

Verkar ju vara IP från en massa olika ställen.

// Mats

Tobias Turesson 2003-08-28 07:17

Hitbots byter ipn osv.
En bra hitbot skulle aldrig lämna sådär många likadana ipn.

Ludvig 2003-08-28 16:56

Tror ni på allvar att Kelkoo själva kör med hitbots?

Eller är det någon som externt är ute för att sabotera dreas samarbeten?

Pekay 2003-08-28 17:37

Citat:

Originally posted by Ludvig@Aug 28 2003, 02:56 PM

Jo, jag har funderat en del kring detta och jag har gjort en del "tracert" för att se vart IP´n leder...
Tror faktiskt det är någon som vill sabotera för kelkoo....

För inte kan de vara så dumma att ge ut listan utan att vara medvetna om detta?!

Strumpan 2003-08-28 19:26

Citat:

Originally posted by Pekay+Aug 28 2003, 03:37 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Pekay @ Aug 28 2003, 03:37 PM)<!--QuoteBegin--Ludvig@Aug 28 2003, 02:56 PM

Jo, jag har funderat en del kring detta och jag har gjort en del "tracert" för att se vart IP´n leder...

För inte kan de vara så dumma att ge ut listan utan att vara medvetna om detta?![/b][/quote]
Tanken slog mig också :) Är ju ett bra sätt att första anonymt för någon sida man ogillar. Varför gör du inte som alla andra företag som driver sidor i din kategori (medlemskap eller produkter skit samma). OM inte ett visst antal % går till köp av klicksen så får sidan betalt för lead. Men det hindrar ju inte att någon saboterar, men du slipper problemet :D

// Fredrik

Viktor 2003-08-28 19:30

Kan inte tänka mig att det är de själv som sitter och tokklickar men det är fortfarande deras fel.
Det är inte din uppgift att se till att man har ett system där unika klick räknas. Även att
det har en stark besökskrets så tycker jag tre kronor låter ganska mycket och om man nu väljer
att köpa reklamplats från dem som i ditt fall så ska man kunna förvänta sig att de har ett såpass
välgjort system som kan plocka bort sånt där skit.

Om de bråkar om det så fråga dem rakt ut om de skulle acceptera ett sådant här beteende när
de själva väljer att annonsera. Kan inte tänka mig att du skulle få ett ja som svar på en sådan fråga.

Mats 2003-08-29 01:39

Citat:

Tror snarare att det kanske är någon eller några av mina konkurrenter som tycker att det är jättekul att jag får dyra räkningar.

Citat:

Varför gör du inte som alla andra företag som driver sidor i din kategori (medlemskap eller produkter skit samma). OM inte ett visst antal % går till köp av klicksen så får sidan betalt för lead. Men det hindrar ju inte att någon saboterar, men du slipper problemet
Dom (Kelkoo) accepterar inte den typen av deal, tyvärr.
Men å andra sidan om det inte är tillräckligt köpstarka besökare så slutar jag ju att annonsera.

Citat:

Även att det har en stark besökskrets så tycker jag tre kronor låter ganska mycket och om man nu väljer att köpa reklamplats från dem som i ditt fall så ska man kunna förvänta sig att de har ett såpass välgjort system som kan plocka bort sånt där skit.
3 kr hade varit ok om man som jag trodde att det var ungefär samma procent som sökmotortrafik som handlade. (ca 10%) Då hade varje order kostat mig 30.- och det är ok. Nu prutade dom själva ner det till 1.50 men det är ändå tveksamt med deras "fusk"

Citat:

Om de bråkar om det så fråga dem rakt ut om de skulle acceptera ett sådant här beteende när de själva väljer att annonsera. Kan inte tänka mig att du skulle få ett ja som svar på en sådan fråga.
Bra fråga! Skall ställa den i morgon när jag pratar med dom igen. Jag har inte faxat tillbakla kontraket ännu och jag väntar till dess att jag får krediterat för fusket i juni och juli. Dessutom kommer jag att kräva att dom inte fakturerar mer än vad min statistik visar. Självklart kommer dom att få del av min loggfil.

// Mats

Mats 2003-08-30 03:44

Pratade med Kelkoo idag och självklart skulle jag bli krediterad detta OM det var så att tekninkerna i Norge kunde konstatera att något var fel.

Det behöver man väl knappast vara "tekniker i Norge" för att se att nåt är fel menade jag på...

Jag sa att jag inte kommer att betala fakturan för augusti innan vi har kommit överrens och det var ok.

Efter detta samtal tror jag inte att det är Kelkoo som försöker fuska.

Citat:

Citat:

Om de bråkar om det så fråga dem rakt ut om de skulle acceptera ett sådant här beteende när de själva väljer att annonsera. Kan inte tänka mig att du skulle få ett ja som svar på en sådan fråga.

Bra fråga! Skall ställa den i morgon när jag pratar med dom igen. Jag har inte faxat tillbakla kontraket ännu och jag väntar till dess att jag får krediterat för fusket i juni och juli. Dessutom kommer jag att kräva att dom inte fakturerar mer än vad min statistik visar. Självklart kommer dom att få del av min loggfil.

Enligt honom som jag pratade med (Kenneth Spångberg) så har dom tydligen samma problem där dom köper trafik. Fattar inte att dom inte kan bygga ett system som "bara räknar IP en gång exempelvis"

// Mats

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson