WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Företag och juridik betalningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32141)

Maxjohan 2008-09-24 18:39

Hej fick en faktura påminelse i dag om en räkning jag som jag missaat att betala, vilket gått till inkasso. Iaf så betalade jag räkningen förra fredagen. Och det visar sig att den gick ut en dag innan betalning, vilket den andra fakturan från samma företag inte gjorde. Utan dagen då jag betalade.

Något irriterande. Ska man lägga ut med 168kr extra nu till inkasso för att man är 12 timmar sen på en betalning?

Man behöver väl inte betala hela summan iaf, alltså båda räkninganrna?. Känner mig något nojig för jag har betalat påmindelsen redan förra fredagen.

:ph34r:

Davve 2008-09-24 18:43

Går det till inkasso så är du mer sen än 12 timmar. Företaget måste betala 160 kr själv för att de använder tjänsten så det är väl klart att du får betala deras kostnader?

Du ska bara betala räntan och inkassokostanden om du redan betalt räkningen, kontakta inkasso och säg det bara

Maxjohan 2008-09-24 18:51

Citat:

Originally posted by Davve@Sep 24 2008, 18:43
Går det till inkasso så är du mer sen än 12 timmar. Företaget måste betala 160 kr själv för att de använder tjänsten så det är väl klart att du får betala deras kostnader?
Du ska bara betala räntan och inkassokostanden om du redan betalt räkningen, kontakta inkasso och säg det bara

Jo jag vet jag är något senare än 12 timmar, sant. Fast det är första gången det händer så jag vet inte så mycket. SJälvklart kan jag leva med 160kr + 8 kr ränta. Ska ringa imorgon och höra med dom och säga som det är. Tack för snabbt svar, var på Hel-spän när jag inte riktigt vet vad som gäller.

jonny 2008-09-24 23:25

Din beskrivning känns lite rörig.

Du fick en påminnelse idag, skriver du. Var det en påminnelse på inkassokravet? Eller var det en påminnelse på fakturan, eller ett inkassokrav?

Om du fick ett inkassokrav idag och skulden var reglerad i fredags är inkassokravet felaktigt - förutsatt att inkassokravet är daterat efter att betalning varit leverantören till handa. Då ska du inte betala något.

Normalt brukar man få en påminnelse innan inkassokrav också, det tillhör god sed.

wedge 2008-09-25 09:56

Citat:

Originally posted by Davve@Sep 24 2008, 17:43
Företaget måste betala 160 kr själv för att de använder tjänsten så det är väl klart att du får betala deras kostnader?
160 kronor är den lagstadgade avgift företaget får ta ut för inkassohanteringen. Har inte så mycket med deras egentliga kostnader att göra. Sköter de sina inkassoärenden själva har de inte betalat en spänn till någon, avgiften kompenserar då för egen nedlagd tid, porto etc.

Gustav 2008-09-25 14:56

Du formulerar dig lite luddigt. Om jag förstår dig rätt så har du fått en betalningspåminnelse som du betalat. Därefter har du fått ett inkassokrav på samma fodring.

Om din betalning inkom efter det att betalningspåminnelsen passerat förfallodatum, så ska du betala inkassoavgiften. Om din betalning inkom före det att betalningspåminnelsen förfallit så ska du bestrida inkassoavgiften. Det gör du genom att helt enkelt meddela inkassobolaget att du betalade påminnelsen före det att den förfallit.

Edit: Nu ser jag att jag i stort sett bara upprepade det jonny redan har sagt. Sorry.

Maxjohan 2008-09-27 00:42

Citat:

Originally posted by Gustav@Sep 25 2008, 14:56

Edit: Nu ser jag att jag i stort sett bara upprepade det jonny redan har sagt. Sorry.

Heh, sånt händer ibland. Iaf ringde jag och blev 22 i kön, väntade och berättade min historia, tjejen sa att skulden var redan betald och jag behövde inte betala någontingalls.

Så det var ganska enkelt

Conny Westh 2008-09-28 14:25

Citat:

Originally posted by Davve@Sep 24 2008, 18:43

När jag råkat ut för samma sak så har jag avvaktat, det dröjer inte många dagar förrän inkassobolaget får info från deras kund om att huvudfakturan är betald och sen skickar de ut en ny betalningsavi där de dragit bort det inbetalda beloppet. Eller så stryker de avgifterna om det är betalt så snävt inpå.

Finns griniga företag som skickar på inkassoavgiften + ränta allena men de är få.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson