![]() |
Hej fick en faktura påminelse i dag om en räkning jag som jag missaat att betala, vilket gått till inkasso. Iaf så betalade jag räkningen förra fredagen. Och det visar sig att den gick ut en dag innan betalning, vilket den andra fakturan från samma företag inte gjorde. Utan dagen då jag betalade.
Något irriterande. Ska man lägga ut med 168kr extra nu till inkasso för att man är 12 timmar sen på en betalning? Man behöver väl inte betala hela summan iaf, alltså båda räkninganrna?. Känner mig något nojig för jag har betalat påmindelsen redan förra fredagen. :ph34r: |
Går det till inkasso så är du mer sen än 12 timmar. Företaget måste betala 160 kr själv för att de använder tjänsten så det är väl klart att du får betala deras kostnader?
Du ska bara betala räntan och inkassokostanden om du redan betalt räkningen, kontakta inkasso och säg det bara |
Citat:
|
Din beskrivning känns lite rörig.
Du fick en påminnelse idag, skriver du. Var det en påminnelse på inkassokravet? Eller var det en påminnelse på fakturan, eller ett inkassokrav? Om du fick ett inkassokrav idag och skulden var reglerad i fredags är inkassokravet felaktigt - förutsatt att inkassokravet är daterat efter att betalning varit leverantören till handa. Då ska du inte betala något. Normalt brukar man få en påminnelse innan inkassokrav också, det tillhör god sed. |
Citat:
|
Du formulerar dig lite luddigt. Om jag förstår dig rätt så har du fått en betalningspåminnelse som du betalat. Därefter har du fått ett inkassokrav på samma fodring.
Om din betalning inkom efter det att betalningspåminnelsen passerat förfallodatum, så ska du betala inkassoavgiften. Om din betalning inkom före det att betalningspåminnelsen förfallit så ska du bestrida inkassoavgiften. Det gör du genom att helt enkelt meddela inkassobolaget att du betalade påminnelsen före det att den förfallit. Edit: Nu ser jag att jag i stort sett bara upprepade det jonny redan har sagt. Sorry. |
Citat:
Så det var ganska enkelt |
Citat:
Finns griniga företag som skickar på inkassoavgiften + ränta allena men de är få. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson