WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kategori på Firma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32038)

Dimme 2008-09-21 02:12

Hej!

Jag funderat nu på ett bra tag att starta eget eftersom jag sysslar rätt så mycket med programmering och webbutveckling.

Frågan är nu följande. Jag vill att min firma ska syssla med följande:
  • Utveckling/försäljning av alla sorters mjukvara.
  • Utveckling/försäljning av kompletta datorlösningar/datorsystem där både hårdvaro- och mjukvaroutveckling ingår.
  • Webbdesign & Webbutveckling.
  • Import av elektronik/dator -produkter från utomlands och även utanför EU.
  • Försäljning av produkterna via webbshop eller till andra butiker i Sverige.
  • Jag ska även kunna anställa andra utvecklare/webbdesigners/revisor.
  • Firman skall kunna bjuda sina anställda på mat och fika.
Vilken kategori tillhör firman som jag vill starta? På bolagsverket ska man även välja %-antal som varje verksamhet tar av firman. Hur räknar man ut %? Hur ska jag veta det i förväg? Det beror på vilka uppdrag som firman tar på sig.

PS: Jag skulle även vilja ha lite förslag på namn till firman om ni är snälla, min fantasi har tagit slut =) Det ska i alla fall innehålla order "Dimme".

pokerstjärna 2008-09-21 02:26

Dataprogrammering 62010

Dimme 2008-09-21 03:16

En sak till:

Firman ska även kunna driva vinstdrivande webbsidor.

webdoc 2008-09-21 10:50

Citat:

Originally posted by Dimme@Sep 21 2008, 02:12

Frågan är nu följande. Jag vill att min firma ska syssla med följande:
  • Utveckling/försäljning av alla sorters mjukvara.
  • Utveckling/försäljning av kompletta datorlösningar/datorsystem där både hårdvaro- och mjukvaroutveckling ingår.
  • Webbdesign & Webbutveckling.
  • Import av elektronik/dator -produkter från utomlands och även utanför EU.
  • Försäljning av produkterna via webbshop eller till andra butiker i Sverige.
  • Jag ska även kunna anställa andra utvecklare/webbdesigners/revisor.
  • Firman skall kunna bjuda sina anställda på mat och fika.

Här har du lite SNI-koder som kanske passar:

58290 - Utgivare av annan programvara
62010 - Dataprogrammering (utveckling av programvaror, hemsidor och programmering)
62020 - Datakonsultverksamhet (utveckling av datasystem)
26200 - Tillverkning av datorer och kringutrustning
63120 - Webbportaler
47911-19 - Postorderhandel och detaljhandel på Internet...
56291 - Drift av personalmatsalar

Förslag till namn:
Dimme Solutions
:)

lamadjuret 2008-09-21 10:51

bara att fylla i det du skrev (nästan) :) koder behövs inte! namn.... "Dimme" kanske? eller varför inte "DimmeTech" :)

tartareandesire 2008-09-21 11:19

Du får uppskatta procenten helt enkelt, inte hela världen om du har lite fel (vore tvärtom märkligt om du satte rätt siffror). Förstår inte riktigt poängen med mycket av det som ingår i F-skattansökan, antar att en hel del är till för statistikens skull.

Conny Westh 2008-09-22 06:08

Vis av erfarenheten skulle jag vilja rekommendera att inte sprida ut graserna så mycket utan fokusera på det du är bäst på, ingen kan vara ens halvbra på allt som du räknar upp som din verksamhet ska syssla med. Det är bättre att vara världsbäst på ett smalt område, där du kan slå ut dina konkurenter, än att konkurrera med hela världen....

Tänk på att du konkurrerar med företag som specialicerat sig inom vart och ett av de segment du angett, enda sättet att bli bäst inom sitt segment är att specialicera siginom ett.

Du får bättre rykte om du kan göra ett superbra jobb än om du gör ett dåligt. Ta ALDRIG på dig jobb som du inte är 100% säker på att du kan göra bra. Ett dåligt jobb kan slå ut dig från marknaden, även om du gjort 10 andra bra jobb. En nöjd kunde kanske berättar det för 3-4 andra personer, en missnöjd kund berättar det för 9 andra personer.

Se upp med skattmasen, de vill att du ska göra en budget. De kommer därefter att förutsätta att du redan har alla de pengar du räknat upp i budgeten och debitera dig preliminärskatt för det varje månad!!!

Varken Handelsbanken eller Ahlsell gör budget längre, det är en kostnadskrävande, kreativitetshämmande och i bästa fall meningslös process. HB har inte gjort budget på många år kan nämnas. Men de har strålande koll på sina tillgångar i alla fall, eftersom de tittar på deras dagliga redovisning. Men att göra budget för ett år i förväg är helt meningslöst. Givetvis gör de även lönsamhetskalkyler på sina produker och tjänster, men det är inte budget det heller.

Skriv i stället att din verksamhet är under uppstart och att du omöjligt kan uppskatta intäkterna i dagsläget, stå på dig för skattmasen kommer att trilskas om detta....

Du kan redovisa momsen och andra skatter i deklarationen en gång per år, du kan även ta ut lönen en gång per år (i december). Då vet du vad du har att röra dig med.

Enligt bolagsverket så är det inget bolag som ha "dimme" som en del av sitt bolagsnamn så det kan gå igenom med "Dimme Solutions". Enligt alla bolag.se så finns det två företag med begreppet "Dime" det ena är ett AB inom skönhetsvård och borde inte stöka till det. Det andra är en enskild firma inom motorfordon och underhåll och borde inte heller ställa till det för dig.

Eventuellt kan ju firman Dimme gå igenom utan tillägg. Ansök om varumärkesskydd hos bolagsverket för Begreppet "Dimme" så undviker du struligheter i framtiden. Det kostar ca 1300 för en kategori.

Dimme 2008-09-22 06:27

Jag vill tacka alla för era svar.

Anledningen till att utbredningen var så stor är att jag egentligen inte har många kunder som mål, utan jag vill jobba åt "mig själv" och när jag har skapat en produkt som jag tror kommer sälja sätter jag den till salu.

Fast jag vill ändå kunna ta småjobb då och då och fakturera när det finns behov till det också.

Som sagt, inga stora planer ännu, och därmed spelar det inte så stor roll vad kunderna tycker om mig, eftersom det inte kommer finnas så många, eller några alls, nu i början.

Det där med att ta ut lön en gång om året låter helt korkat, fast att redovisa varje månad när man knappt har någon verksamhet låter också korkat.

En fråga: Om man månad X har 10000 kr i vinst, då skattar skatteverket de 10000 kr. Om man nu nästa månad har 0 kr i vinst men ändå några slantar kvar på kontot sedan förra månaden, skattar skatteverket det man har kvar också? Eller om nästa månad man har gått i förlust, skattar man förlusten negativt? (dvs få pengar tillbaka?)

Conny Westh 2008-09-28 03:35

För att slippa betala in skatt varje månad ska du anmäla att din verksamhet är under uppstart och du inte kan upskatta hur mycket intäkter du kommer att ha och att du inte planerar att ta ut någon lön alls under första året. Då kan du få F-skattesedeln och du slipper betala in en massa pengar under året. Se dock till att spara pengar på bankkontot så du kan betala skatten när den väl kommer.

Du kan så länge verksamheten omsätter under en miljn betala alla skatter och avgifter en gång om året.

Dimme 2008-09-28 05:15

Kan man under årets lopp "låna/ta ut" pengar av firman till sig själv? Dvs inte lön, utan bara ta ut pengar. Bara man låter skatterna vara kvar på firmakontot (man har koll på dem om man bokför).

Ursäkta att det dyker upp frågor men det är för att jag ser inget syfte med att ha en firma om man som privatperson inte får använda pengarna man har tjänat ihop under årets lopp. Hur tänker skatteverket då? Ska man svälta i ett år för att sedan ta ut en massa pengar när man har väl dött av hunger?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson