WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   behöver ett prisförslag till ehandelsystem? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31861)

nabil_akhlaque 2008-09-12 17:52

vad skulle ett mycket avancerad ehandelsystem ligga på?

den ska vara lika avancerad som dustinhome.se, datorbutiken.se...

vad skulle den ligga på om ja;
- köper den färdigprogrammerad?
- anlitar någon för att skapa en ny från grunden?

nu är jag bara ute efter ca pris...

tacksam för svar...

Taras 2008-09-12 18:09

Räkna med att det börjar på +25-30tkr för själva "shoppen", och sedan ytterliggare kostnader för ev. kopplingar mot ekonomisystem/fakturering/leverantörslistor etc.

Vet inte hur mycket dustin eller datorbutiken har plöjt ner i sina butiker, men t.ex. katshing.se ligger på ca 500tkr+moms.

Är omöjligt att säga något ungefärligt pris utan en specifikation.. Allt beror på hur pass avancerat e-handelssystem du vill ha samt vilken byrå du väljer.
Vilka delar är det du vill ska vara lika avancerad som de två butiker du nämnde?

BarateaU 2008-09-12 18:55

Sneglar själv på 123ehandel.se .
Grundpaketeten kostar nötter, men jag tror de kan erbjuda rätt så bra utveckling av butiken också.
FAST du hostar inte butiken själv utan hos dem och de går inte att få göra det heller.
Om man bortser från vps, dedic som står hos dem eller hallen de hur.

Fördelen är att betalsystem osv osv är färdigt.
Men de vill inte lämna några stora referensen så kunderna inte vill visa vårt de får sin butik ifrån osv.

Men tar man system av ibm eller liknande så får man punga ut i miljonklassen.
Kan dock inte förstå hur katshing's sida kan kosta så mycket.

Datorbutiken ser ut som katastrof om man skall dra linje mot vad hur konkurrenterna ser ut , men är inte systemet i sig utan deras design, plotter osv.

jacobjs 2008-09-12 22:24

beror ju helt på. Det går ju att använda en modifierad open-source lösning som blir lika avancerad... du får nog räkna med en 200tkr + moms för en sådan minst.

Om du vill att systemet skall byggas ifrån scratch så stämmer det nog med ca. 500tkr + moms och uppåt.

MMC 2008-09-12 23:58

Citat:

Originally posted by BarateaU@Sep 12 2008, 18:55
Kan dock inte förstå hur katshings sida kan kosta så mycket.
Jag har själv jobbat med integration mot olika operatörers interna beställnings- och fulfilmentsystem och jag förstår verkligen hur ett system som Katshing använder kan nå de beloppen om man använder erfarna utvecklare som debiterar okej. Det är mycket, mycket mer komplext och svårhanterbart än man kan tycka att det borde vara.

nabil_akhlaque 2008-09-13 01:15

när ni nu säger, kopplingar mot ekonomisystem/fakturering/leverantörslistor etc.

vad är det ni menar exakt?
menar du extärna program, såsom SPCS administration osv?

najk 2008-09-13 08:19

kolla på en av våra leverantörers e-handelssystem, onlineoffice dom har koppling till spcs.

Taras 2008-09-13 09:50

Citat:

Originally posted by nabil_akhlaque@Sep 13 2008, 01:15
när ni nu säger, kopplingar mot ekonomisystem/fakturering/leverantörslistor etc.
vad är det ni menar exakt?
menar du extärna program, såsom SPCS administration osv?

Jo precis.

Det du måste tänka på är att själva "shoppen" som kunderna använder och beställer varorna i oftast är en liten del i e-handelssystemet.
Det är egentligen först EFTER att kunden har lagt en order som e-handelssystemen får bekänna färg.

lamadjuret 2008-09-13 11:47

ja du... 0 kr till hur mycket som helst!!!! börja litet och bygg på efterhand, om du nu inte har en rik släkt som gladeligen sprätter pengar omkring sig :)

klein 2008-09-13 12:38

Citat:

Originally posted by nabil_akhlaque@Sep 12 2008, 17:52
vad skulle ett mycket avancerad ehandelsystem ligga på?

den ska vara lika avancerad som dustinhome.se, datorbutiken.se...

vad skulle den ligga på om ja;
- köper den färdigprogrammerad?
- anlitar någon för att skapa en ny från grunden?

nu är jag bara ute efter ca pris...

tacksam för svar...

Vad är "avancerad ehandelsystem"? Det största jobber med E-handel är inte att sätta upp en webbutik, utan att underhålla dom 20.000 artiklar som kanske skall ingå i sortimentet. Du kan antaligen komma ingång med OsCommerce..

Men många slutan webbshop system är en stor risk för dig som kund. Dom kanske inte har en lösning där man kan SEO ditt sortiment. Du äger inte rättigheterna till det du invenstera pengar i är väl ganska vanligt , att du kanske måste slänga ut leverantören eftersom ni inte kommer överens.

För några år sedan jobbade jag mycket butiksdatasystem, det var en riktigt djungel. Tom den stora aktören i branschen gick i KK.

Så mitt tips är :

1) Se till att du har rättigheterna till det som produceras.. Den som gör jobbet är bara en konsult,
2) Fördelen med öppen källkod lösningar, är att du kan byta ut konsult när du vill. Fungera inte samarbete så byter man bara.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson