WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Prisjakt, Pricerunner.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31849)

dannel77 2008-09-11 22:17

Vi har hamnat i något av ett problem med Prisjakt, som vi tidigare inte hade. På senare tid gör dom rätt mycket reklam via Ad-Words betallänkar, många av sökorden dom gör reklam för har vi också länkar på. Nästan alla sökord som vi har via ad-words har prisjakt också och i 90% av fallen leder deras annonser på dessa sökord till annonsgrupper där vi är ensamma om produkterna (eller är med och ligger lägst på den varan). Detta leder till att vi får dels konkurrera med prisjakt på Ad-words (på våra egna sökord) och även att vi får köpa tillbaka dessa klick då Prisjakt tar ut 1,05kr/klick.. Någon som lyckats pruta på detta pris förresten?

Man kan ju också se det som positivt att man får ytterligare en väg in till vår hemsida, men det kan kännas lite smådrygt att vi får "köpa igen" "våra" kunder via dom... tilläggas kan att Prisjakt nästan alltid ligger på andra eller tredje plats på de här orden och vi ligger där också..

nifer 2008-09-15 23:12

*skrattar*

Vi har ungefär köpt för samma summa det senaste halvåret.

Men det är riktigt dyrt för oss köpa klick för 1kr och max 30% klickar sig vidare...

//Jonas

DreamLogistics 2008-09-16 15:34

Citat:

Originally posted by nifer@Sep 15 2008, 23:12
*skrattar*

Men det är riktigt dyrt för oss köpa klick för 1kr och max 30% klickar sig vidare...

//Jonas

Seriöst svar där du börjar med att skratta åt din kund :D

Kocken 2008-09-16 16:30

Citat:

Originally posted by nifer@Sep 15 2008, 23:12
*skrattar*
//Jonas

Seriöst bemötande av kunder!

nifer 2008-09-17 15:16

Ooops, jag formulera mig verkligen klumpigt i mitt förra inlägg.
Jag får verkligen be om ursäkt dannel77!, det var inte min mening att på något sätt verka nervärderande.

Vad jag menade var att det är en väldigt liten sannolikhet att det går i en cirkel med klicken. Eftersom högst 1/3 av de som klickar in på en adwords-annons går sedan vidare till en butik som är profilerad med logga och direktlänk.

Det hade så klart varit ett stort problem om det var så att vi köpte trafik själva på Google för en butiks räkning utan att de var medvetna om det.

Ha en trevlig dag!

//Jonas

Tez 2008-09-17 15:58

Men om ni tycker det är dyrt att köpa klick och sedan bara ett fåtal kunder klickar sig vidare, varför köper ni dessa klick då? När kunden dessutom tycker illa vara.

Edit: Ju mer jag tänker på det ju mindre begriper jag. Du säger alltså att det är så få besökare som blir kunder så det spelar ingen roll. Vad är vitsen med er tjänst då? Vore det inte bättre att inte köra Adwords med kunders sökord då?

Får nog hämta lite kaffe så begriper jag kanske bättre...

Gustav 2008-09-17 16:48

Jag tror inte att nifer säger hela sanningen. Självklart så lönar det sig för dem att köpa AdWords om de nu gör det. Och självklart så "stjäl" de trafik från sina egna kunder. Utöver det så driver de även upp priserna på AdWords då konkurrensen blir större med ytterligare en aktör. Deras kunder måste alltså betala ett högre pris för att få ligga kvar på samma plats som tidigare.

Om jag vore kund hos Prisjakt så hade jag varit mycket upprörd. Men som utomstående så anser jag inte att de gör någonting fel. Konkurrensen är fri.

Förhoppningsvis så kan ni hitta en lösning där både prisjämförelsesidorna och återförsäljarna känner sig nöjda. Nifer, du borde ta den här typen av klagomål på största allvar. Rätt vad det är så går återförsäljarna ihop och bojkottar dig pga impopulär konkurrens. Jag har sett sådant ske förut. Prisjämförelsesidorna är endast starka därför att återförsäljarna är så splittrade.

dannel77 2008-09-17 18:08

Jo, det är ju lite märkligt, vi tillhandahåller våra "i princip" unika sökord via våra produkter hos dom, sen lägger dom in betallänkar på Ad-words på dessa ord och vi får då via dom köpa tillbaka dessa klick för 1,05+moms. Funderar på att plocka bort logga och länk ev. då får man ju bara positiva effekter av denna typ av "konkurrens"..

Verkar som om prisjakt blivit lite som Tradera i detta avseende, annonserar på alla ord som finns och några till.. bara för att dra maximalt med folk till sidorna, tom. extremt specifika sökord som vi har i ad-words har dom betallänkar på också.. vilket dom inte skulle ha om våra produkter inte fanns med där.

nifer 2008-09-17 19:30

Det är sant att vi köper ord baserat på vilka produkter som finns hos oss. Men samtidigt måste vi liksom alla andra ha rätt att marknadsföra oss.
Att hitta marknadsföring som bekostar sig själv är otroligt svår för oss eftersom våra priser är så låga. I t.ex vårt affiliate program betalar vi i snitt över 3 kronor per klick vidare till butik.
Vinsten i vår marknadsföring är så klart att fler hittar till Prisjakt och förhoppningsvis gillar tjänsten och återkommer :)

Men självklart är det så att en butik hör av sig med önskemål att ta vi skall ta bort reklam på Adwords för produkter som endast de säljer så är det rimligt att göra det tycker jag!

Så hör av dig så löser vi det ;)

Vid närmare eftertanke så skall jag fixa så att vår nästa batchladdning till Adwords bara innehåller produkter som minst två butiker säljer. Annars är det ju ingen riktig prisjämförelse vi pekar på!

Ha det!

//Jonas

Conny Westh 2008-09-17 23:03

Om man som kund vill begränsa Projakts handlingsutrymme så måste man ställa det som krav i avtalet med dem. Annars är ju konkurensen ganska fri, men givetvis ska man ju som kund kanske fråga sig om man vill anlita en leverantör som direkt konkurerar om annonsutrymmet i samma medium.

Man kan inte bde ha kakan kvar och äta den, man måste välja hur man vill ha det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson