WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Avgift för ej uthämtat postförskott (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31766)

JohanssonHenrik 2008-09-09 07:42

Finns det nån lag som reglerar hur stor avgift man får debitera när folk inte hämtar ut sitt postförskott?

Conny Westh 2008-09-09 08:02

Nej, inte vad jag känner till. Men ett dilemma är att du måste ha ett avtal med kunden om du ska kunna ta dig rätten att debitera en sådan avgift.

Med VEM har du ingått avtal? Det är en delikat fråga man kan ställa sig, är du verkligen SÄKER på att den som utfört beställningen är den de utger sig för att vara.

Det duger inte med bara ett klick i en checkbox på ett webbformulär för att ingå avtal, du måste verkligen ha identifierat vem beställaren är med säker verifiering, annars är det inte särskilt stark bevisning.

JohanssonHenrik 2008-09-09 08:08

Nej det har jag inte. Tror inte någon webshop oavsett bransch har det. Men får man ett paket eller en faktura man inte beställt så hade ialfall jag hört av mig till berörda företag och ifrågasatt och då är det ju inget problem.

Conny Westh 2008-09-09 08:19

Japp, en delikat fråg aär det synnerligen....

Men om det inte förekommer allt för ofta så är det väl en kostnad som går att leva med, många kanske betalar avgiften om man chansar och skickar en faktura till dem.

DreamLogistics 2008-09-09 08:21

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Sep 9 2008, 08:02
Nej, inte vad jag känner till. Men ett dilemma är att du måste ha ett avtal med kunden om du ska kunna ta dig rätten att debitera en sådan avgift.

Med VEM har du ingått avtal? Det är en delikat fråga man kan ställa sig, är du verkligen SÄKER på att den som utfört beställningen är den de utger sig för att vara.

Det duger inte med bara ett klick i en checkbox på ett webbformulär för att ingå avtal, du måste verkligen ha identifierat vem beställaren är med säker verifiering, annars är det inte särskilt stark bevisning.

I så fall skulle väl ingen e-handel fungera om man måste identifiera kunden? Man ingår väl ett avtal vid köpet lika väl som man accepterar köpvillkoren när man beställer?

dannel77 2008-09-09 11:25

Skicka en faktura på dina omkostnader, frakt, returfrakt, PF-avgift, emballage, administrativa kostnader, vi tar ut 400:- då kunderna inte löser ut paketen, detta redogör vi också för i köpvillkoren. Brukar också på alla sätt försöka kontakta kunden sista dagarna innan paketet returneras och påpeka att dom inte löst ut paketet, sista dagen kan man också skriva att 400:- är avgiften för outlösta paket för att täcka våra omkostnader..

Anders Larsson 2008-09-09 12:25

Jag anser inte att det är några problem att ingå avtal via internet, lika lite som det är det på telefon.

Anser mottagaren att det är någon som har beställt i deras namn ska en polisanmälan göras.

JohanssonHenrik 2008-09-09 13:43

Anledningen till att jag undrade var nämligen att vi precis höjde avgiften från 100 till 250:-. Ingen av de fakturorna jag skickat på100:- har blivit betalda och jag har inte brytt mig att skicka dem till inkasso för det är så lite pengar. Men nu när jag höjt så är det ju lönt att lägga lite möda med att få in pengarna.
En annan anledning till höjningen var ju att 100:- inte täckte dem stora pf som väger mycket.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson