![]() |
Är det någon här som har erfarenhet av eller kunskap om att registrera se-domäner som utgör namnet på en geografisk plats? Jag har fått lite bryderier.
IIS har reserverat en rad geografiska platser, för att kommuner ska ha första tjing på att registrera dem. Som konstaterats i en tidigare tråd om nykopingskommun.se (http://www.webmasternetwork.se/f16t30008.html) uppstår ju där vissa lustiga gränsdragningsproblem. Men nu är det i alla fall så, och det torde ligga i kommunernas (eller allmänhetens) intresse att värna om dessa domännamn. Kommunen kan överlåta rätten att registrera ett visst domännamn till en organisation (eller idivid), genom att skicka ett intyg till IIS. Problemet är om denna organsiation avregistrerar domänen, återgår domänen inte till att vara reserverad, utan kan registreras av "kreti och pleti", inklusive porrkungen Allan. Som sagt, det torde ligga i kommunens intresse att försöka förhindra att så sker, när kommunen nu har fått detta förtroende av IIS. Kommunen kan försöka förhindra det genom att teckna ett avtal med organisationen i fråga, där organisationen förbinder sig att överlåta domänen till kommunen när de inte vill använda den längre. Organisationen kan visserligen glömma att betala för domänen, vilket leder till att domänen i alla fall blir fri och riskerar att hamna i porrkungen Allans händer. För att understryka vikten av att organisationen inte gör några tabbar, kan man i avtalet "hota" med att organisationen får stå för kommunens kostnader att köpa loss domänen från porrkungen Allan om de tabbar sig. (Fast vilken kommun har i verkligeheten intresse av att ruinera sina hembygdsföreningar, byalag, lokala entreprenörer et.c.?) Nåväl, så långt har jag tänkt. Jag företräder en kommun har i uppgift att upprätta ett sådant avtal med en hembygdsförening. För att försäkra mig om hur det låg till med vissa sakfrågor, kontaktade jag IIS, med de är mycket sparsamma med att berätta hur saker och ting ligger till. Bland annat ville jag veta:
Finns någon här som har någon insikt i vad som gäller? (Från IIS kundtjänst fick jag ingen hjälp. De verkade inte veta så mycket om reserverade domäner. Någon hänvisade till en jurist de hade, men han vägrade prata med mig. Jag erbjöd mig att skicka mitt utkast till avtal, för att han (eller någon annan) skulle kunna avgöra om det var rappakalja eller inte, med det var tvärnit. Han tyckte att jag kunde kontakta en advokat. Tjena. Kommunen har juridisk kompetens att upprätta ett avtal, men varför ska jag behöva gå omvägen via en advokat för att få reda på sakfrågor som rör IIS verksamhet, regler eller förfaranden? Anar ni att jag blev lite sur på dem?) |
Jag skulle snarare rekommendera att kommunen registrerar domännamnet och sedan hyr ut det till föreningen. Är inte det en enklare lösning? Upprätta bara ett hyresavtal.
|
Jag har övervägt möjligheten att hyra ut också, men då tillkommer en massa administrativt arbete för kommunen med att äga och administrera domännamn, skicka ut fakturor med mera. Förfarandet som jag beskriver skulle vara totalt administrationsfritt fram till den dag - om den inträffar - då organisationen väljer att avhända sig domänen.
(Ett vettigt alternativ vore ju att hänvisa organisationerna till andra utmärkta domännamn som "rogstahembygdsforening.se", "bobygdensbyalag.se" eller "friggesundsportalen.se", som kopplar ihop ett ortsnamn med en verksamhet. Eller varför inte till com-, net-, org- eller nu-domäner. Men då uppfattas kommunen väl som inte särskilt generös. Finns det kanske till och med ett värde i att ortsnamnsdomänerna fylls med intressant och kvalitativt innehåll?) |
@prograde - Jag förstår ditt dilemma, men ändå inte.
Precis som du säger har .SE reserverat ett (i mina ögon oförsvarsligt stort antal geografiska ortsnamn - på gränsen till vansinne). Detta tusental av domäner ligger där "ifall att.." Sen kommer vi då till Kommunen du företräder, som alltså är den "tilltänkta ifall att-intressenten", men Kommunen har inget eget intresse av domänen, men vill leka "minipåve" och i ert led och tilldela den ni anser skulle kunna ha nytta av domänen.. Och då, om jag förstår situationen rätt även sätta upp en rad "men, om och kanske" i avtalsform för en domän som ni inte ens är innehavare av. Det luktar illa tycker jag. OM det skall ske på hyfsat schysst sätt, så anser jag iaf att det bör vara en domän som ni som kommun är registrant av och därigenom skapa något periodiskt hyresavtal med tilltänkt innehållsleverantör. Att göra det med en domän som ni inte är innehavare för, förenat med en rad motprestationer och krav (som jag iofs kan förstå att ni vill ställa), känns bara konstigt och märkligt och ett ämne för kritik. Jag tycker att endera tar kommunen sitt ansvar och kliver in som registrant och upplåter domänen genom hyresavtal och kan då ställa vissa krav om motprestation, eller också så gör man en vanlig överlåtelse (eller motsvarande registreringsfullmakt) och låter det som sker ske. |
Av en helt annan händelse än denna, så ramlade jag över pressreleasen inför det nya regelverket som trädde ikraft i april 2003. LÄNK
Av det dokumentet står det tydligt att läsa: Citat:
Men utöver det står det ju ganska klart att .SE ytterligare en gång låter bli att följa sina egna tagna beslut.. |
Citat:
Mer information än detta har vi ombud inte än. |
Citat:
Men jag är trots det tveksamt positiv till det, då det finns en stor risk att domänerna kommer att förvandlas från "System reserved" till "Name Navigation reserved". Men samtidigt kan jag tycka att det är bättre att någon betalar avgift för dem. Oavsett ser jag fram emot nyheter om detta då, som sannolikt kommer i samband med årsskiftet om inte förr.. |
hagalund.se snappades inatt av IIS själva.
Domänstatus system Anledning till spärr - Skapad 2008-09-09 |
JonhatanS: Om det stämmer, är det ju väldigt märkligt att inte IIS berättade det för mig när jag ringde och frågade dem om hur det låg till med saker och ting. Men som jag har nämnt, var de inte särskilt sugna att berätta särskilt mycket alls om hur det låg till med saker och ting...
|
Kan bero på att Sulo har lite fler trådar att dra i ;)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson