![]() |
Hej
Jag undrar fall man på något sätt kan komma åt information från en persons vänner på t ex Facebook. Fråga 1. Ett senario: Person X matar in användarnamn och lösenord till Facebook på den tänkta sidan. Sidan ansluter sedan och tar ut information om personens vänner så som namn, födelsedata och e-postadress. Fall detta går att greja, hur gör man? Fråga 2. De finns liknande sidor som kan ta ut information från ens vänner på MSN, som e-postadress. Men finns de någon "sträng" där för ens vänner där födelsedatan är sparad? MVH Fredrik-s |
1. http://developers.facebook.com/
Ska du göra på något annat sätt bör du nog läsa igenom avtalet noga då det förmodligen inte är tillåtet att låta en bot logga in på någons konto. 2. Det logiska svaret är nej. "Logiskt" eftersom man aldrig behöver uppge sitt födelsedatum för att använda programmet. En sak som finns, och som eventuellt kan innehålla födelsedatum, är MSN-profilen på spaces.live.com, men det är nästan ingen som har en sådan. |
E-postadressen kan du inte komma åt. Dock kan du skicka e-post till mottagaren genom Facebook. Du får i stort sett inte spara någon data längre än 24h.
|
MSN kan du komma åt via developer konto på msn. https://msm.live.com/ på samma sätt som facebook, linkedin etc. använder det. Men som emilv sa så finns det inte mycket info där än msn adressboken, vilket dom flesta använder.
Facebook har ett API, men jag är tveksam till att dom möjliggör access till födelsedata. Du får kolla på developer. |
Vem skulle vilja lämna sina inloggningsuppgifter till någon sajt på en främmande sajt? Det torde till och med strida mot användarvatalen, både hos Facebook och MSN.
|
Har kollat runt lite på developer guiden verkar intressant. Ska fördjupa mig mer i den!
|
Citat:
|
Citat:
Av det enkla valet att jag inte gillar konceptet, då vi blir mer och mer övervakade. Så tycker jag det är förjävligt att man ska behöva ha munkavel på sig när man surfar på internet. Fra-Lagen som in sin tur även strider mot svensk grundlag, klubbas den första januari går jag och gräver ner mig. 1. Sidorna drivs av amerikaner som är oerhört pengakåta och kan sälja infon till terrorister! 2. Amerikaner är oftast allmänt tomma i karotten och har lägre IQ en medelsvensson. 3. Ryktas om att facebook säljer information till al-qaida stavning? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson