![]() |
Tjenare, tänkte kolla med er vad ni tycker att jag ska göra för att förbättra mina placeringar på google.. eller snarare vad jag måste göra för att sidan skall ha så goda förutsättningar för det som möjligt.
http://www.streetcarwallpapers.com Någon som har några tips på vad bör förbättras? |
Ta bort "www." genom att redirecta bort det:
http://no-www.org/ Ta bort keywords. Gör varje sida unik när det gäller description. Flytta så att "Streetcarwallpapers.com" i title är i slutet i stället som första ord, alternativt ta bort det helt förutom på startsidan. Lägg till "wallpaper" i alt-taggen på bilderna bakom "bilmärket". |
Off page:
mer inlänkar - i stort sett inga alls nu. On page: mer relevant text. Ordet 'wallpapers' förekommer endast 2 ggr. på första sidan och 1 gång på kategorisidorna. Använd <H1> i stället för [b] i headlines. Ändra titlar från: Streetcarwallpapers.com - Aston Martin till: Aston Martin Wallpapers |
Citat:
Hur mkt bör order wallpapers finnas med på första sidan? Vart mer kan man klämma in det? |
Citat:
|
Om man har exempelvis en sida om bilar, som heter i stil med bilguiden.se där vi säger "bil" är mitt viktigaste keyword (detta är ett exempel), kan det inte vara smart då att ha titeln
"Bilguiden.se - Din bilguide..". Då kommer ju ordet Bil först, iof sammansatt med ordet guiden? Du/ni menar att man istället skulle ha ex. "Bilar som i bilguide - Bilguiden.se" ? Om man tar bort domännamnet helt i från titeln kan det ge negativ påverkan om man har länkar under sin adress vid en sökning (tappat vad det heter, men söker man ex. på webmastersnetwork kommer det länkar under beskrivningen av sidan "Off topic, Allmänt" osv)? |
Länkar under sin adress, du menar "Google Sitelinks"? Nej, dessa påverkas inte av att du tar bort domännamnet i title. (Edit: Så länge du har kvar det på förstasidan, vilket du bör ha alltså sidans namn)
Personligen tycker jag att man, som högst, ska ha domännamnet två-tre gånger på hela webbsidan. Först på startsidan och sedan kanske under "Om [webbsidans namn]" eller liknande. Vad har egentligen en besökare för nytta av att läsa t.ex. Bilguiden.se i varje title? Tänk er att ni läser i Aftonbladet och varje rubrik i tidningen börjar med Aftonbladet, hur jobbigt hade inte det varit? Har man bilguiden.se som domän finns det ingen anledning att optimera för ordet (förutom på startsidan). Jag kan nästan garantera att det räcker med ett par inlänkar med ordet och då kommer sidan vara ohotad etta (dock beroende på konkurrensen, givetvis). Använd title som om det vore en rubrik i en tidning. Använd description som om det vore en ingress i en tidning. Besökaren ser via domänen vilken sida man är inne på, finns inget mervärde att skriva det på varje title också! |
Intressant diskussion. Jag har idag mina titlar som "domän / avdelning / ev underavdelning / sidnamn". skulle det alltså vara en fördel att skippa domän för att ranka bättre och isåfall varför? Lägger alltså google mindre vikt vid de avslutande orden än de inledande?
|
Citat:
Återigen; Title ska vara som en [unik] rubrik för en artikel. Låt säga att din sida är en artikel och title ska vara rubriken som lockar besökaren att läsa vidare. Låt mig ta ett exempel, i det här fallet din sida, kydyl, Pluggakuten.se http://www.pluggakuten.se/glosor/ovningar Här har du satt title till "Pluggakuten.se / Glostränaren" Glostränaren, okej, det beskriver förvisso sidan man är på men skulle du läst en artikel som hade hetat exakt så i Aftonbladet? Gör man en sökning på "Google Insights" för glosor får man upp följande: http://www.google.com/insights/search/#cat...te=&clp=&cmpt=q Det folk söker på är: 1. glosor engelska 2. spanska glosor 3. träna glosor 4. tyska glosor 5. svenska glosor 6. franska glosor Som du ser söker ingen efter varken Pluggakuten.se eller Glostränaren, så varför optimerar du för dessa ord? En bättre title hade varit exempelvis: "Träna engelska och spanska glosor" Du har vidare description: "Här finner du en glostränare där du kan skapa gloslistor och öva på eller så kan du öva på andras listor. Systemet fungerar även som ett lexikon." Visst, beskriver förvisso, men hur många söker på detta? En bättre description kunde ha varit: "Här kan du träna engelska, spanska, svenska och tyska glosor genom att skapa gloslistor eller öva på andras listor." Då beskriver du tjänsten och dessutom får med de ord folk söker efter. Perfekt! Men nu stannar vi lite. Förvisso är ovanstående tips jättebra, men det går att göra ännu bättre! Varför inte optimera för varje enskilt språk istället för att klumpa ihop det? En sida för spanska glosor, en för tyska osv. Den som söker efter "träna tyska glosor" har ju ingen nytta av att veta att man även kan träna spanska glosor. Optimerar du enbart för tyska glosor kommer du med större sannolikhet ranka högre samtidigt som fler klickar på just ditt alternativ i Google. |
Tack för ett kanon inlägg, nu fick jag lite att fundera på. Blir nog till att gå igom alla title och descriptions i helgen :)
Måste också erkänna att just glosbiten inte har varit så, prioriterad den senaste tiden... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson