WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Standby-dödare.... skulle du köpa? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31340)

Macondax 2008-08-22 09:38

Hej!
Jag och mina kompisar skall vara med i en uppfinnartävling och vi skulle behöva hjälp med vilket pris vi skall sätta. Det är en speciell dosa som man sätter i uttaget för elen och den skall känna av när tven är i standby och då så kommer den att räkna ner och tven stängs av, sen med en fjärrkontroll som är styrd med hjälp av bluetooth så kan man sätta på den. Den kan även anvädas till andra elektronikprylar.

Vi hade tänkt sätta ett pris 129:-/st utan bluetooth, fast den är automatisk.
Ett paket för 529:-/paket (då är det 5 enheter inkl. BT-fjärr) och det styrs via bluetooth och fjärrkontroll.

Skulle du vilja köpa en standby dödare?

(en polare har skrivit texten)

eThor 2008-08-22 09:44

Får man fråga hur mycket ström dosan drar? Jag hade kunnat tänka mig att köpa en sådan produkt, förutsatt att dosan inte drar för mycket.

Macondax 2008-08-22 09:46

Citat:

Originally posted by eThor@Aug 22 2008, 09:44
Får man fråga hur mycket ström dosan drar? Jag hade kunnat tänka mig att köpa en sådan produkt, förutsatt att dosan inte drar för mycket.

Våra krav är att dosan inte skall dra mer än 1W, och det är absolut max. Det som drar lite ström är kontrolldioden som visar att enheten fungerar, alternativt i paketet bluetooth-enheten som har kontakt med fjärren. (fjärren drivs av en solpanel som laddar upp batterierna, vilket gör att man aldrig kommer behöva byta dessa...)

eg0master 2008-08-22 09:58

Om er dosa drar 1W. Hur mycket drar en TV på stand-by?

Macondax 2008-08-22 10:03

Citat:

Originally posted by eg0master@Aug 22 2008, 09:58
Om er dosa drar 1W. Hur mycket drar en TV på stand-by?

1W är högt räknat, enheten kommer att dra mellan 0,1W till 0,5W. Som sagt, det som kommer dra lite ström är kontrolldioden, alternativt bluetooth-enheten (beror på om man väljer styckenhet eller paketenheterna).

En TV i standby, beroende på modell och ålder drar mellan 2 - 10W, såvitt vi vet enligt undersökning.

eliasson 2008-08-22 10:07

Jag känner inte att jag personligen kommer köpa någon "Stand-by dödadare" förrens jag kanske ser en opartisk kalkyl på eventuell vinst genom att använda en sådan.

Robert 2008-08-22 10:18

Fungerar denna lösning om man har en stor grenkontakt (typ 8 uttag) som jag gissar att många har bakom sina tv-möbler, eller måste man flera standby-dödare i grendosan (eller räcker det med en i väggen, så att säga)?

Macondax 2008-08-22 10:20

Citat:

Originally posted by Robert@Aug 22 2008, 10:18
Fungerar denna lösning om man har en stor grenkontakt (typ 8 uttag) som jag gissar att många har bakom sina tv-möbler, eller måste man flera standby-dödare i grendosan (eller räcker det med en i väggen, så att säga)?

Det räcker med en i väggen, då du kan ställa in standby-gränsen genom att addera alla komponenters standby-effekt (ingår en tabell i manualen). Står någon av dessa enheter och går (alltså igång och inte i standby) kommer inte dödaren att stänga av strömmen till grenkontakten och alla andra produkter kommer därför stå kvar i standby.

Robert 2008-08-22 10:26

Citat:

Ursprungligen postat av Macondax
Citat:

Ursprungligen postat av Robert

Det räcker med en i väggen, då du kan ställa in standby-gränsen genom att addera alla komponenters standby-effekt (ingår en tabell i manualen). Står någon av dessa enheter och går (alltså igång och inte i standby) kommer inte dödaren att stänga av strömmen till grenkontakten och alla andra produkter kommer därför stå kvar i standby.

Ok, vad händer om jag i "normala" fall har 5st apparater igång, men ibland väljer att endast knäppa på 4 av dom.... eller tvärtom (4 i vanliga fall, men ibland kanske man också knäpper på en 5:e enhet, tex DVD spelaren). Hur blir det då med tröskelvärdet?

Ursäkta om jag är frågvis, men jag är bara nyfiken... :)

Macondax 2008-08-22 10:29

Citat:

Citat:

Originally posted by -Macondax@Aug 22 2008, 10:20
Citat:

Ok, vad händer om jag i normala fall har 5st apparater igång, men ibland väljer att endast knäppa på 4 av dom.... eller tvärtom (4 i vanliga fall, men ibland kanske man också knäpper på en 5:e enhet, tex DVD spelaren). Hur blir det då med tröskelvärdet?
Ursäkta om jag är frågvis, men jag är bara nyfiken...

Då ställer du bara upp/ner tröskelvärdet med vridknappen på enheten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson