![]() |
Jag skissar på ett system där kunderna kan skapa sina egna hemsidor inom en mycket specifik nisch. Helst vill jag kunna sälja .com, .se och .nu (eller i alla fall .se) domäner som en extratjänst, och automatiskt koppla en sådan domän till den nyskapade hemsidan (som annars bara är tillgänglig via en subdomän till min huvudsida). Eftersom mina kunder inte kommer att vara några tekniska mästare så vill jag helst inte att de ska behöva köpa domäner vid sidan om och sedan hålla på att mäcka med DNS inställningar etc.
Finns det något API eller liknande för att lösa det här? Behöver jag göra en massa backendjobb eller finns det något smidigt system för sånt här redan? |
Om det är ett domänombud med API du letar efter kan du kolla på NameISP.
|
Jag tror att många webbhotell kan hjälpa dig att sätta upp en sådan tjänst, så det är bara att ta kontakt med några och förklara vad du behöver!
Det är ju inte särskilt avancerade saker, bara du får tag på ett webbhotell som erbjuder det... |
Tack för era svar.
De flesta webbhotell har inte ett API, utan kräver att man går in via deras kontrollpanel. Visst jag kan använda Openkapow eller liknande för att automatisera det också, men jag använder helst ett officiellt supportat API om jag har ett val. Har mailat NameISP det jag behöver ingår tyvärr inte i deras API. |
Det finns ju fler än nameisp, iofs... Har du kollat med andra?
|
enom verkar ha det bästa APIet som jag hittar, så jag undersöker det vidare. Tyvärr så har jag hittat rätt dåliga kommentarer ang. deras betalsystem och fraud control så det är inte ett bra tecken.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson