WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   SJ:s webbsida diskrimineringsanmäld (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31033)

martine 2008-08-08 17:23

Nyligen anmäldes SJ:s biljettförsäljning på webben för att inte vara tillgängligt för synskadade:
Ekots artikel

Med semantisk html och en genomtänkt webbsida hade det säkerligen varit möjligt. Är det dags för webbdesigners att nu ta tillgänglighet på större allvar? Åtminstone större företag och myndigheter borde väl ha någon slags plan (eller till och med skyldighet?) att i görligaste mån vara tillgängliga på webben även för dem som har handikapp?

Mickee 2008-08-08 17:38

problematiken borde väll vara ganska lätt löst genom att synskadade uppger det som skäl när dom köper biljetter över disk och automatiskt får samma pris som på webben.

Ska bli roligt att se hur SJ hanterar det här, är dom duktiga går dom förhoppningsvis ut med stärkt PR i slutändan.

edit: artikeln var ju inte dagsfärsk, någon som har några länkar till någon uppföljning från SJs sida?

sasserdude 2008-08-08 17:56

Varför anmäla? varför inte skicka ett mail och be dem fixa det..

slipper dom dra igenom allt detta.

martine 2008-08-08 21:04

Citat:

Originally posted by sasserdude@Aug 8 2008, 17:56
Varför anmäla? varför inte skicka ett mail och be dem fixa det..

slipper dom dra igenom allt detta.

Misstänker att SJ:s kundtjänst inte är alltför tillmötesgående…

Mickee: är medveten om att den inte var helt färskt, har varit på semester ett tag och såg den innan dess men har inte hunnit skriva något om det tidigare. Tror dock att tillgänglighet för alla på längre sikt kommer bli en stor sak som kommer och förändra sättet vi ser på och gör webbsidor rejält. Så jag hoppas diskussionen kommer fortgå…

htiawe 2008-08-08 21:06

Kan hända att de har kontaktat SJ som sagt "Vi ska titta på det men det finns inga planer för den närmaste tiden" och då anmäler man för att saker ska hända.

I och med att vi försöker förflytta oss mer och mer till internettjänster så tycker jag att det ska vara en självkarhet att myndigheternas och statligt ägda företags hemsidor ska finnas tillgängliga för grupper som inte kan navigera den nuvarande designen.

tartareandesire 2008-08-08 21:35

Håller med om att tillgänglighet och användarvänlighet är bland de viktigaste delarna för en webbutvecklare, framför allt när det gäller myndigheter och större företag. Mycket görs och har redan gjorts på detta område men givetvis finns det mycket kvar att åtgärda. Att anmäla är en sista utväg och jag utgår från att bristerna redan påpekats för SJ. Har försökt föra detta ämne på tapeten åtskilliga gånger men det finns ibland ett visst motstånd både hos andra webbutvecklare och beställare.

Westman 2008-08-08 21:52

Man ringer knappast till kundtjänst om sånt. Handikapporganisationerna vet det och de vet och vilka de ska prata med. Varför personen i fråga inte vänt sig till Synskadades Riksförbund är en smärre gåta om han nu inte har ett horn i sidan till SJ för då är ju en anmälan mycket viktigare än att få en förändring till stånd.

Xamda 2008-08-08 22:22

Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.

Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...

oddholst 2008-08-08 23:16

I detta fall kan det knappast handla om diskriminering, eftersom inte ens min dator, som bara är 6,5 år gammal, klarar av att handla tågbiljetter på sj.se sedan dom förändrade systemet i våras.. det går så segt att det i princip är omöjligt att beställa biljetter längre. Tänk att man måste skaffa en nyare snabbare dator för att kunna köpa enkla biljetter...
Sjukt!

Westman 2008-08-09 09:34

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 8 2008, 22:22
Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...
Nu är det ju så att SJ faktiskt har gjort massor för att synskadade ska kunna använda deras tjänster, inte bara hemsidan. Gå in på SRF:s hemsida och ungefär mitt på första sidan finns det en länk till SJ:s informationssida för synskadade. SJ har en bra dialog med SRF sedan urminnes tider precis som de har med HRF osv. Nu kan jag inte avgöra hur mycket av bokningssystemet som är otillgängligt för synskadade men att ta hjälp av någon för att boka en biljett är väl inte någon större grej tycker jag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson