![]() |
Hur skall jag göra för att flytta miljontals filer uppdelade i tusentals kataloger från en burk till en annan? Jag har läst lite om rsync och rcp men inte provat någon av dem. Kan rsync eller rcp vara en lösning, eller finns det något bättre alternativ?
Funderade först på att tara ihop allting och överföra via ftp. Men tar-filen blir för stor. Det finns inte tillräckligt med utrymme på burken. Jag måste på något sätt överföra fil för fil. Jag kör BSD. Tacksam för tips. |
Använd ett program som t.ex. WinSCP ?
|
FTPa till den andra burken och dra alla filer över bara, så överförs de ju en och en?
|
Citat:
Problemet med FTP är att det skapas en ny anslutning för varje fil. Det kommer därmed att ta extremt lång tid att överföra allting. Citat:
Edit: SCP verkar fungera utmärkt. Jag kör "scp -r" för att få rekursiviteten. |
scp ska du använda, det ger en säker överföring (ftp= osäkert)
Använd screen för att du ska kunna koppla ner terminalen utan att överföringen avbryts. |
rsync över ssh ligger min röst på
|
rsync är asbra. scp är också okej, men rsync är verkligen The Shit ;-)
Anledningen till att tar-filen blir stor är förmodligen för att den sparar filerna råa, helt utan någon form av komprimering. Filen blir alltså lite större än den sammanlagda storleken på de filer du lägger in i arkivet. I det här fallet är tar alltså inte rätt verktyg. |
det blev ändå rsync till slut. även om det bara handlade om att kopiera filer och inte synka, så tyckte jag ändå att rsync var snabbare än scp.
Tack för hjälpen boys! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson