WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Betatest: SMS Övervakningstjänst (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3071)

Joel 2004-08-10 19:57

Har hållt på med en sajt som är till för att bevaka servrar, perfekt för oss webbmasters som tycker att uptime är viktigt ;) Det viktigaste med sidans funktion är dock att man får ett SMS såfort en server under ens bevakning inte svarar, samt såfort den svarar åter igen.

Nåväl, buggar/fel som vets om:
* Editera/se statistik/Ta bort upplagda servrar går ej
* Glömt lösenord/Kontakta oss/ Om surveillance.se fungerar ej
* Hjälpsektionen lite fattig ;)

Adress? h t t p : // ass.starmobile.se (som dev ;) )
För er som är intresserade av hur det fungerar/ser ut utan att behöva registrera er, så har jag slängt upp ett par skärmdumpar under Startsidan.

//Joel

[EDIT] Tjänsten är gratis! [/EDIT]
[EDIT2] Någon snäll moderator får gärna flytta detta inlägg till Feedbackforumet :) [/EDIT2]

fabian 2004-08-10 22:27

Citat:

Originally posted by programmer@Aug 10 2004, 19:57
Har hållt på med en sajt som är till för att bevaka servrar, perfekt för oss webbmasters som tycker att uptime är viktigt ;) Det viktigaste med sidans funktion är dock att man får ett SMS såfort en server under ens bevakning inte svarar, samt såfort den svarar åter igen.

Nåväl, buggar/fel som vets om:
* Editera/se statistik/Ta bort upplagda servrar går ej
* Glömt lösenord/Kontakta oss/ Om surveillance.se fungerar ej
* Hjälpsektionen lite fattig ;)

Adress? h t t p : // ass.starmobile.se (som dev ;) )
För er som är intresserade av hur det fungerar/ser ut utan att behöva registrera er, så har jag slängt upp ett par skärmdumpar under Startsidan.

//Joel

[EDIT] Tjänsten är gratis! [/EDIT]
[EDIT2] Någon snäll moderator får gärna flytta detta inlägg till Feedbackforumet :) [/EDIT2]

Det är ju rätt praktiskt... men jag har bestämt för mig att jag använt en liknande service förr. Inte på svenska dock. Kommer inte ihåg vad den hette... nån annan som använt den?

Skall det alltid vara gratis? Hur betalar ni för smsen?

Riktigt trevlig tjänst får jag säga. Skulle vilja att den övervakade WN forumet och pep till varje gång det hände något i dom trådar jag bevakat :) (skulle ju iof kunna göras genom vodafones euromailtjänst, om man prenumererar på trådar och skickar mailet till sitt mobilnummer, dom har ju nån sån vidarebefodringstjänst..... hmm, nu är jag väl lite off topic kanske...)

N!cklas 2004-08-10 23:14

Reggade ett konto, la upp 1 nätverk och 2 http. Funkar bra så långt
När jag kikar in under inställningar så hittar jag en annans namn (Markus Loupeen)...
Längst upp till höger står att jag är inloggad med Markus mailadress...
Klickar man på sammanställning ett par gånger efter varann så räknar tiden till nästa koll uppåt. Borde kanske vara nedåt...?
I välkomstmailet hänvisas till www.surveillance.se - som inte är åtkomlig (antar att det beror på beta-stadiet)...
Provade att logga ut och logga in igen - kommer inte in...

Eftersom jag inte kan logga in har jag svårt att lämna fler kommentarer - dessa kanske kan räcka till att börja med...

:wacko:

edit: Rätade ut ett frågetecken

Lundmark 2004-08-11 08:32

1. "Skapa konto" borde stå under där man loggar in.

2. Jag registrerade mig. Så råkade jag trycka två gånger på registrerar kappen, så fick jag två välkomstmail

3. "Lägg till nytt nätverk" jag är nog inte med riktigt på vad ni menar med det.

[Edit] 4. När jag har loggat ut. och går tillbaka till förstasidan. så är jag inloggad i frame "index_main" men utloggad för övrigt.

Annars ser det bra ut. Men man blir lite misstänksam när det inte kostar pengar och det är en sms tjänst inblandad.

Men jag har letat efter en sådan här tjänst, så jag kommer att använda... när den blir klar.

Tobbe 2004-08-11 09:45

Detta är förmodligen en jäkligt fjantig kommentar, menmen, vill man ha feedback så :)

Eftersom jag inte har tid så hinner jag tyvärr inte prova tjänsten - men här kommer lite designmässiga kommentarer:

Fonten som används vid loggan ger enligt mig inte ett seriöst intryck, jag hade försökt köra något mer "rakt" & stilrent.
Lägg upp screenshotten direkt på första sidan i mindre format som man kan klicka upp i fullscreen (för folk som stressläser genom allting kan det vara svårt att se att där finns scrshots).

Speca gärna mer info om hur servrarna pingas osv, görs det från en server, och isåfall vilken ISP, eller från olika ISP's/servrar osv. En uptime på just surveillance-boxen hade även varit intressant.

Att det är en gratistjänst är förmodligen inte så märkvärdigt, iaf i ett nystartat skede - om 10 servrar dyker en gång om dagen så kostar det ändå bara en eller två hundringar i månaden i sms-kostnader..

I övrigt riktigt nice design & verkar vara en smidig tjänst B)

wedge 2004-08-11 10:44

Om Tobbe ger fjantiga kommentarer så vad jag inte vad jag ska kalla mina... :)

"Monitoring" är väl den vanliga benämningen på denna typ av tjänst.
Ordet "surveillance" förknippar i alla fall inte jag med denna typ av övervakning. Har aldrig hört det nämnas i detta sammanhang.

Marcus 2004-08-12 11:49

Har du planer på att använda domännamnet surveillance.se så borde du antagligen registrera domänen innan någon annan gör det. Inte så kul att sitta och behöva göra om kanske?

Borde däremot gå att hitta något bättre namn eftersom surveillance bäddar för mycket stavfel (speciellt om man är stressad). Monitoring.se är ju ex.vis också ledig.

Ser bra ut så långt jag kikade. Blir väl kanske till att prova när den kommit igång i form av en skarp version. Vad är det planerade lanseringsdatumet?

Helix 2004-08-12 12:15

• Håller med om att texten för loggat skall bytas ut till något mer seriöst.
  • "Nätverk" begreppet har jag inte förstått. En lite förklaring är nog inte så dumt.
Annars tycker jag att det är en kanon idé!

Helix 2004-08-12 13:15

Här är några saker till:

- Märkte att under sammanfattning och "Nästa Test", så går klockan hela tiden upp, alltså från 0-5 minuter. I och med att detta är tiden till nästa test, så borde den väl gå ner i tid och inte upp, alltså nedräkning borde det väl vara?

- Tiden skall väl visas i en loop om 5 minuter, men om man bara tittar på sidan hela tiden och reloadar den då och då, så kommer tiden upp till oändligheten (har testat tills det stod 8 minuter). Varför?

- Fungerar tjänsten redan? Under "svarstid" och "uptime" har man fortfarande ingen information.

Bra jobbat annars.

Qo-naq 2004-08-17 00:23

Sidan fungerar inte :(. Hade börjat använda den och tyckte att det verka vara en bra tjänst, men vilken nytta har en tjänst som mäterserveruptime om den inte kan kontrollera det då den är nere.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson