![]() |
Jag och en kompanjon har en sida som handlar om en viss sport, Den är välgjord, vailderar enligt Xhtml strict och är till en viss del Sökmotoroptimerad, (dvs inga dubbla rubriktaggar eller beskrivningar etc). Sidan uppdateras 4-5 ggr i veckan och sporten är på uppgång i Sverige. För övrigt finns en hel del konkurrenter (både svenska och utländska) som sysslar med samma sak.
Min fråga är väldigt basic och det finns inget riktigt svar på den, men jag tror att det finns många därute (inkl. jag) som vill ha tips på hur man egentligen idag får trafik till sin sida? Sen är också frågan om man ska köra de traditionell marknadsföring såsom banners etc. Ger det verkligen den trafiken man vill ha i förhållande till vad man investerar? Isåfall vart är bra att annonsera? Frågorna kan bli många. Hoppas ni har bra tips. |
Din fråga är visserligen välformulerad, men du hade lika gärna kunnat fråga hur man tjänar pengar eller hur man blir bra på fotboll... Men jag gör ett försök att besvara den i alla fall.
Tillhandahåll en tjänst eller produkt som folk efterfrågar och sedan marknadsför du den. Hur mycket marknadsföring som behövs för att sätta snöbollen i rullning beror på hur unik och eftersökt just din tjänst eller produkt är. Det enklaste är om du räknar ut vad varje besökare är värd i kronor och ören. Sedan börjar du med cost per click kampanjer där du betalar ett klickpris som gör att du når break even. Har du riskkapital så kan du naturligtvis även betala ett högre pris om du tror att det ger resultat på sikt. Vart det är bäst att annonsera beror naturligtvis helt på vad du har för målgrupp. Ingen på WN kommer att besvara den frågan eftersom annonskostnaderna blir högre när fler bjuder på samma annonsplats. |
Jag förstod att frågan skulle kunna ses som ganska flummig eller vag. Men frågan var inte att få ut hur affärsiden skulle drivas utan mer som att jag har en bra sida, mer eller mindre, vilka är de bästa sätten att få dit folk? D v s bara att få ut namnet, sen om folk stannar eller återvänder till sidan beror helt på hur pass bra vi har byggt den, men det är en annan femma.
Säg att man investerar i googles annonseringssystem, eller andra liknande banner och reklamlösningar och har ett bra flöde på sin uppdatering. Vad har man för andra möjligheter att få besökare? Har någon testat någon form av "gerillamarknadsföring", som t ex att sätta upp klistermärken överallt? Bomba facebook? Sätta upp banderoller? Jag vet ju som sagt inte, undrar om folk har fler tips till någon som inte har sådär jättemkt pengar att lägga ut? |
Med risk för att bli rejält påhoppad tror jag gerillametoder som att anonymt mer eller mindre snyggt spamma forum, facebook och bloggkommentarer kan fungera bra. Ta dig tid och skriv vettiga svar i liknande sammanhang där du smidigt länkar in din sida så känns det kanske till och med okej och ägaren av sidan kanske låter kommentaren stå kvar.
Klistermärken tror jag blir för dyrt utan att ge något då vi får hur mycket reklamintryck som helst varje dag och detta var något nischat som inte då når ut till din målgrupp. Googla dina sökord och se vilka sidor som slår dig. Se om du kan göra något med dem osv.. Nischade sidor behöver inte så mycket reklam om de ligger bra på Google är min erfarenhet. |
Jag tror också på alternativa sätt att nå ut, sen exakt hur man gör beror såklart på vem man vänder sig till, att vi inte skulle påverkas av reklam är ju bara trams, var så fallet skulle det ju knappast läggas ut dom summor som görs på t.ex. direktreklam.
Att synas är att finnas, vi har väl varit inne på detta förut, t-shirtar funkar (ha på sig/dela ut) stripea bilen, sen får man ju fundera över vart människor man vill nå ut till finns, i ditt fall, om jag gissar rätt, så är ju gym en tänkbar plats, dela ut t-shirtar till 10 frekventa byggare på stans största gym (vem säger nej till en gratis snygg t-shirt att träna i), samma sak gäller väl kanske kampsportslokaler... |
Mkt smart gummianka, tshirtar på gym och andra ställen kan tänkas komma åt min målgrupp. Man inser snabbt att detta inte är nån snabb process, det kommer ta tid, svett och kanske t o m lite blod :D
|
Det finns inga genvägar då´rå....som farbror Barbro skulle sagt...
|
...vidare kom jag på en idé om man vill köra lite gerillamarknadsföring och har en domän som även är en geografisk benämning, ta. stockholm som exempel, leta upp vägskyltar vid större infartsleder, placera magnetskyltar du gjort med .se (enl. min avatarbild ungefär, går att göra själv för 20kr/st.) och placera i högra kanten på stockholm skylten, du har dels kombinerat 2 redan vedertagna formspråk, ett modernt och ett gammalt, och får dom sitta en dag så har du exponerat dig för, beroende på vart det är, för ett par hundra tusen personer...
man kan även hyra in någon som går och skriker namnet på webplatsen man har... |
Om budgeten är knaper tror jag också på alternativa marknadsföringsmetoder framför rena bannerkampanjer, textlänkar och Google Adwords (även om det sistnämnda kan vara värt en funderare, se om du kan få tag i någon av de kuponger som går att erhålla och testa och utvärdera resultatet).
Rent spontant skulle jag vilja påstå att SEO-vägen om ni har hyfsade kunskaper (vilket ni enligt ditt inlägg verkar vara) är den bästa vägen att gå. Om ni känner att ni har mer att lära och hellre investerar tid än pengar (om budgeten är knaper) så lusläs på allt ni hittar här men även på t.ex. SEO-forum och förbättra succesivt samt se till att publicera vettigt och ordentligt med material som kan indexeras. Kvalitet brukar löna sig i längden och ge resultat. Därutöver kommer alltså de alternativa marknadsföringsmetoderna. Idén med t-shirtar på ett gym (om det nu var rätt målgrupp) är bra, ni kan iaf om ni tränar själva bära dem. Därutöver se till att t.ex. vara verksam i relevanta forum och bloggar och typ ha adressen i signaturen eller nåt. Spamma inte! Intresserade kommer förr eller senare notera och om de gillar det de ser så drar mun-till-mun-metoden igång (inte den med livräddande syfte). Sen har vi alltifrån att lägga lappar i relaterade böcker på biblioteket till att hålla ett lyckas hålla föredrag för föreningar relaterade till ämnet. Låt helt enkelt fantasin flöda! |
Man bör inte heller underskatta direktkontakt med media.
Pressreleaser bör även små bolag skicka ut. Med lite tur så nappar någon murvel, särskilt nu när det i semestertider är nyhetstorka. Om sporten är på uppgång och inte väletablerad i Sverige så kanske Ni kan kontakta vissa media direkt dessutom och berätta lite om sporten osv och föreslå att de skriver om den samt nämner Er. Nu vet jag ju inte vad för sport det gäller eller hur stor den är, hur den utövas osv men ni kanske kan ordna en turnering eller annat som ger uppmärksamhet bland dem som utövar den? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson