![]() |
Hej!
Fick idag en fin domän som jag tänkte använda till en mailtjänst, har dock aldrig satt upp något sådant och behöver lite tips :) Hade en liknande tråd för ett tag sedan gällande mailserver. Lutar lite åt en VPS faktiskt. Har ingen aning om vad jag behöver sätta upp för att det ska fungera men det jag önskar är iaf: + webmail (läsa, skriva, mappar, kontakter osv) + registrera konto direkt på sidan + stöd för pop3 Misstänker att det blir en smula billigare att sätta upp detta på en unix-/linuxburk jämfört med windows. Så jag får antagligen leta rätt på någon som kan fixa interfacet (om man nu inte bara kan designa om något befintligt). Vad tror ni? Hur ska jag gå vidare? Tack på förhand! :) Pelle |
Kör valfri mailserver i botten, och installera sedan en frontend/klient som du tycker verkar fungera bra, det finns massvis att välja mellan (t.ex. SquirrelMail, IMP, RoundCube, m.fl.).
Själva registreringen får du nog koda själv (såvida inte något av webmail-klienterna kommer med en sådan funktion). Jag skulle även rekommendera dig att köra IMAP, så "synkas" mailen mellan webmailen och dina användares e-postklienter. |
Tänker du köra riktigt seriöst så kan jag rekommendera Merak Mailserver.
Läs mer här: http://www.merakmailserver.com/ |
Som Dansbandsdax.se skrev, Merak Mailserver har nog de flesta funktioner man kan önska sig (fungerar på både *NIX och Windows) men kostar därefter (prisexempel finns på deras sida).
Ska det vara billigt (typ gratis) kan du kolla efter lite guider och info från howtoforge.com, där du samtidigt får info och installationsguider till olika system. Horde/IMP som webbmail med QMail, courier-imap, spamassassin och clamav i botten tycker jag fungerar bra. |
ekorremailen känns som att rätt många använder.
|
Självklart vill jag att det ska bli seriöst, men att slanta upp $6-7k är ingenting min budget tillåter för tillfället så jag får nog köra på ett billigare alternativ (alt. gratis).
Ska titta närmare på Qmail, tack för tipsen! :) |
Jag kan rekommendera att du åtminstonde tar en titt på postfix eller exim också..
qmail(liksom all annan mjukvara av Bernstein) är ju lite... säregen på något vis(inte för att starta MTA-krig här nu, men är nog värt att iaf. ta en titt på en annan MTA också och bedömma situationen). |
postfix +mysql o postfixadmin får min röst :=)
|
2 röster för postfix, bäst jag sätter mig in i det då ;)
|
Alla tre funkar rätt bra även om det finns folk som fortfarande förordar sendmail.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson