![]() |
Jag är medveten om att detta är en ganska öppen fråga i stil med "hur långt är ett snöre". Men jag skulle vilja ha en fingervisning, utifrån mina specifikationer.
Jag har ett forum med ca 600 besökare/dag. Det är ett Vbulletin med några enklare plugins. Forumet ligger idag på ett budget webbhotell och det går trögt som sirap. Jag tänkte därför flytta forumet till annan hosting än webbhotell. Min fingertoppskänsla säger mig att jag bör välja VPS. Samtidigt så har jag hört att just forum ska vara extra krävande. Tror ni att jag kommer att klara mig med en VPS i mellanklassen, eller är det för klent? Forumet har inga direkta inkomster, så jag är inte så sugen på att köpa en till dedikerad server bara för att hosta skräpet. Vart brukar flaskhalsen vara när det gäller just forum – cpu, ram, eller något annat? |
Forum är oftast något som kan belasta servern mycket i SQL frågor, så CPU samt minne är det viktigaste.
Disk är inte så viktigt så länge du inte tillåter att det laddas upp massa större filer. Dock 600 besökare om dagen är ju inget alls så borde inte gå segt på ens webbhotell. |
Citat:
Jag tolkar ditt svar som att en VPS är fullt tillräckligt för ett litet Vbulletinforum. |
Vad är det som går segt? Är det databashanteringen så är det fel på webhotellet. gör lite test på hur snabbt uppkoppling sker till databas och hur snabbt frågor exekveras.
|
Testa att rensa forumet från en massa moduler om de finns installerade och köra rent /uppdaterad forum programvara. Segar det fortfarande så bör det vara webbhotellet som har problem.
Vi har haft liknande problem med en del moduler samt för mkt statistik mm som exekverades från externa siter hela tiden. Dock rörde det sig om många fler besökare än så. |
Det visade sig vara något fel på en del JavaScript som gjorde att sidan tog lång tid att ladda. Nu när det är åtgärdat så går det fortfarande trögt, men inte i närheten av lika trögt som innan. Om vi stänger av lite funktioner så kommer det förmodligen att flyta på lite bättre.
Anledningen till att jag frågade var att jag har läst att just forum ska vara så krävande. Men jag fick svar på frågan - webbhotell eller vps ska räcka för att hosta ett mindre forum. |
Forum behöver inte vara tunga, det beror helt på deras uppbyggnad. Dessutom så bör som det sagts vilket webbhotell som helst kunna köra 600 besökare per dygn utan problem.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson