WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Frilansande journalister / Skribenter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30372)

daniel_ 2008-07-07 22:30

Var hittar man bra skribenter/frilansande journalister som skriver på svenska och är ämnesinriktade?

Har varit inne på frilans.se och har varit i kontakt med någon. De skulle ha mellan 2500-3000 kr för återpublicering av en artikel vilket jag tycker är för mycket för det arbetet jag såg. Hade gjort det bättre själv i princip.

Jag är alltså inte ute efter några "content writers" som letar "fakta" på wikipedia, utan folk som brinner för sitt ämne och vill förmedla det vidare (önsketänkande).

Må väl / Daniel

Magnus_A 2008-07-08 08:59

Svenska jornalistförbudet, SJF, www.sjf.se har en bättre listning än den du nämner. Frilanskatalogen heter den. Vad gäller ersättningsnivåerna är det helt normalt. Kvalitet kostar. Du kan pressa priserna något om du köper stora mängder texter.

autosvar 2008-07-08 11:11

Citat:

Originally posted by daniel_@Jul 7 2008, 22:30
Jag är alltså inte ute efter några content writers som letar fakta på wikipedia, utan folk som brinner för sitt ämne och vill förmedla det vidare (önsketänkande).
Om det är nischade ämnen så kolla i lämpliga forum. Med lite letande kan du hitta guldkorn. Ersättningen du nämner är dock ganska rimlig.

Conny Westh 2008-07-08 12:49

Citat:

Originally posted by daniel_@Jul 7 2008, 22:30
Var hittar man bra skribenter/frilansande journalister som skriver på svenska och är ämnesinriktade?

Har varit inne på frilans.se och har varit i kontakt med någon. De skulle ha mellan 2500-3000 kr för återpublicering av en artikel vilket jag tycker är för mycket för det arbetet jag såg. Hade gjort det bättre själv i princip.

Jag är alltså inte ute efter några "content writers" som letar "fakta" på wikipedia, utan folk som brinner för sitt ämne och vill förmedla det vidare (önsketänkande).

Må väl / Daniel

Ang priset så är det lite lågt tycker jag, det kanske blir en halvtimmes skrivande resten är administrativ tid och försäljning. Vid så små order kostar administrationen mer än det produktiva jobbet. Vill du ha bättre kvalitet får du nog vara beredd att betala betydligt mer än 3000.

Tänk oxo på att om du skriver själv behöver du inte föra över kunskap om vad det ska skrivas om, det är något som en "annan" skribent tar betalt för, oavsett vem det är.

det här är ju ett konstant problem med "korta påhugg" att det blir enormt höga overheadkostnader.

Ett annat namn på detta är startkostnader.

Själv jobbar jag ofta i större projekt och då är stratkostnaderna på 50000-100 000 SEK och mina genomsnittsprojekt ligger på ca 250 000 SEK. Men jag är utvecklare.

Jag tar inte längre på mig ens ett enkelt skrivjobb som ger mindre än 25000-30000 SEK idag. Tidigare hade jag en lägre gräns på 10000 SEK men det är rena förlustjobb, dvs det kostar mer än det smakar. Om jag lär mig något nytt som jag kan ta på mitt ubildningskonto så kan såna uppdrag vara aktuella, men helst inte.

daniel_ 2008-07-08 13:27

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jul 8 2008, 07:59
Svenska jornalistförbudet, SJF, www.sjf.se har en bättre listning än den du nämner. Frilanskatalogen heter den. Vad gäller ersättningsnivåerna är det helt normalt. Kvalitet kostar. Du kan pressa priserna något om du köper stora mängder texter.

Problemet var att det inte var särskild kvalité på verken. Men ska kolla den sidan, tack.

Citat:

Om det är nischade ämnen så kolla i lämpliga forum. Med lite letande kan du hitta guldkorn. Ersättningen du nämner är dock ganska rimlig.
Det är en mycket bra idé som jag själv tänkt på Ska ge det en funderare till.

FredrikNas 2008-07-08 14:28

Hm vi har ju en här på wn som är duktig, han skrev en artikel åt mig för drygt 1 år sedan, kommer bara inte på vad han heter.. "ind%" nånting, vill jag minnas. =) Han var också billig!

daniel_ 2008-07-08 14:34

@ConnyWesth
Vi spelar nog inte i samma division ;)

Citat:

Hm vi har ju en här på wn som är duktig, han skrev en artikel åt mig för drygt 1 år sedan, kommer bara inte på vad han heter.. "ind%" nånting, vill jag minnas. =) Han var också billig!
Söker som sagt inte folk som kan skriva om allt.

FredrikNas 2008-07-08 14:40

Svårt att ge ett vettigt tips om person när du inte säger vilken genre du söker inom

Ara 2008-07-08 14:41

kanske lättare att du säger vilket ämne det handlar om så kanske någon här nappar?

FredrikNas 2008-07-08 14:44

Han jag tipsade om är t.ex väldigt nischad inom spel, konsoler, nätverk osv. Men som sagt så vet jag inte om det är det du är intresserad av.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson