![]() |
Jag har en vps med linux på. Det är dels en privat leksstuga där jag testar nya webgrejer, dels familjens webplats med kallender, fotogalleri etc.
Jag kör Suse 10.0 på min vps. Detta för att det var den suse som webhotellet installerade åt mig. Detta har fungerat bra. Om det inte vore för den detaljen att det är ett gammalt operativsystem. Och jag har inte kunnat installera och köra allt jag vill på grund av detta. Nu verkar det dessutom som att suse bestämt sig för att stänga ned sina repositories för denna version. Så jag kan inte ladda ned programvara via yast längre. Och därmed inte hålla systemet uppdaterat. Hur ska jag egentligen bära mig åt för att hålla en vps uppdaterad? Måste jag be supporten att installera om vps med ett nyare operativ? Något dom naturligtvis tar en slant för. Ni andra som har vps hur gör ni? |
Om man t ex använder GleSys så har dom en kontrollpanel där du kan välja vilket operativsystem den ska installera om din VPS med.
Med andra ord så är det något leverantören tillhandlahåller, annas måste du nog tyvärr be dom installera om det "manuellt", vilket dom säkert tar en slant för. |
I ubuntu är det iaf inga problem att uppdatera hela distributionen från skalet. Det gör man med apt-get. Hur det är exakt för SuSE är lite mer oklart.
Ett tips för just glesys är ju annars att även ta en snapshot på sitt system innan man gör det så att man snabbt kan återställa om det skulle behövas. |
Det brukar gå att uppgradera SuSE-installationer utan att behöva sitta vid burken fysiskt men det är i regel väldigt omständigt och inte helt riskfritt.
Det finns en version av apt-get för SuSE som brukar användas vid såna tillfällen, har dock aldrig prövat själv. |
Citat:
I Debian , så skriver du bara apt-get update , så installeras updateringar på dom pkt du har. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson