WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Flygresa, bagaget försvann (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30338)

totoo 2008-07-06 11:40

Goddagens

När jag kom hem från min USA-resa så kom inget bagage med. Det har gått en vecka nu och det har inte dykt upp.

Fler som har varit med om samma sak? Finns det något jag bör tänka på? Jag har ringt SAS nästan dagligen och uppdaterat läget, men varken de eller jag blir något klokare.

Det är inget personligt livsviktigt i bagaget, det gör inget om det inte kommer tillbaka så länge jag får en bra ersättning för det som fanns i.

Är det lätt att få ut en vettig ersättning eller är de väldigt svåra och defensiva i allmänhet när man ska försöka få ersättning? Man vet ju vilka försäkringsbedrägerier en del har gjort när de har fått chansen, så jag kan tänka mig att man får kämpa för att få ut nåt.

Och vad händer om väskan dyker upp framöver, blir man återbetalningsskyldig? Det låter förvisso nästan orimligt, men man vet aldrig. :) Ska fråga SAS sen också, men vi har inte kommit så långt i diskussionerna så att vi antar att bagaget är borta på riktigt.

Efter tre veckor anser SAS att bagaget är försvunnet, då ska man väl bli ersatt om jag har förstått det rätt.
Går det inte att få ut någon ersättning för förseningen någonstans ifrån? SAS delar inte ut något i alla fall, men jag har hört att man ska få, men det kanske bara är när man blir av med bagaget när man är bortrest.

Så, vad har ni råkat ut för och hur löste det sig?

Olof Gustafsson 2008-07-06 16:20

Jag har vart med om det, det är otroligt frsutrerande och var jobbigt i 3 månader. Sen fick jag tillbaka pengarna, men med tanke på att väskorna jag hade förlorat innehöll nya märkeskläder som var köpta på REA så förlorade jag "rean" kan man säga.

Tog även lång tid att tjata med British Airways om att jag ville ha 30,000 kr för väskan, men de betalade endast ut 10,000. TIllslut efter många telefonsamtal, email och tjat fick jag 30,000 kr + voucher(check) på xx summa för att åka med BA igen.

Detta inträffade när jag åkte från theifrow(heathrow) -> Arlanda tidigt januari detta år.

Pratade med en affärskontakt som jag har haft bra kontakt med under längre tid, och enligt han scannar de alla väskor samt de med värde i snor BA och säljer. Enligt han var väskan såld när jag satte mig på planet, innan take-off.

Tyvärr, tror jag att det är sant.

Mitt tips, lägg ALLT av värde i handbagaget.

sasserdude 2008-07-06 20:38

Citat:

Originally posted by Olof Gustafsson@Jul 6 2008, 16:20
Jag har vart med om det, det är otroligt frsutrerande och var jobbigt i 3 månader. Sen fick jag tillbaka pengarna, men med tanke på att väskorna jag hade förlorat innehöll nya märkeskläder som var köpta på REA så förlorade jag "rean" kan man säga.

Tog även lång tid att tjata med British Airways om att jag ville ha 30,000 kr för väskan, men de betalade endast ut 10,000. TIllslut efter många telefonsamtal, email och tjat fick jag 30,000 kr + voucher(check) på xx summa för att åka med BA igen.

Detta inträffade när jag åkte från theifrow(heathrow) -> Arlanda tidigt januari detta år.

Pratade med en affärskontakt som jag har haft bra kontakt med under längre tid, och enligt han scannar de alla väskor samt de med värde i snor BA och säljer. Enligt han var väskan såld när jag satte mig på planet, innan take-off.

Tyvärr, tror jag att det är sant.

Mitt tips, lägg ALLT av värde i handbagaget.

Fan va sjukt..

jag har blivit av med en väska också, men den låg det endast ett tetrisspel och lite tshirtar.. var väl 7år när det inträffade.. så vi sket i det.

Men har vart med om att många väskor är upprivna m.m.

Alpha 2008-07-06 21:10

Aha är det därför dem scannar våra väskor!!! :o hehe..

Kändes som någon behövde skämta bort det tråkiga som hänt :(

Netikett 2008-07-06 21:27

Vår väska försvann när vi åkte till New York med BA. Men den kom hem 19 dagar efter att vi kommit hem igen.
Vi fick dock utlägg för alla kläder vi tvingades köpa och andra omkostnader. Mot uppvisande av kvitto.

Max 2008-07-06 22:39

oj, 30' i ersättning låter bra. jag har aldrig blivit av med baggage så det aldrig kommer åter, men jag har hört att man bara får betalt x kronor per kilo enligt schablon och inget mer = checka aldrig in ngt av värde.

reseförsäkringen brukar ju annars ge ersättning (x tusen för kläder efter x timmar etc) när man reser ut men inte hem.

ShadowOfAMaN 2008-07-06 22:52

1 vecka är inte så mycket, jobbar själv som bagage hanterare på Landvetter och varit med om väskor som dykt upp flera månader efter. Skulle din väska dyka upp efter SAS betalat dig kommer du inte bli återbetalnings skyldig, såvida de inte nämner något om det.

Brukar även vara så att man får ligga på ordentligt om man verkligen vill ha det väskan är värd, annars kan det lätt bli så att man bara på tillbaka 1/4 del <_<

totoo 2008-07-07 09:19

Oki, tack för bra svar gubbar, hoppas fler delar med sig av sina erfarenheter.

Jag hoppas på att få 10k för mitt bagage, det vore ganska rättvist. Nypris på innehållet överstiger iaf 10, och kan man få ut lite extra pga problem som ställts till så vore det inte mer än värt. Nu är jag t.ex. bortrest 2 veckor igen och har fått gräva fram pensionerade kläder och skor, som man som tur är inte har gjort sig av med.

Buhu... Hoppas man får en vettig ersättning iaf, jag blir sur om jag inte får ut 10.

Olof Gustafsson 2008-07-07 10:05

Citat:

Originally posted by Max@Jul 6 2008, 22:39
oj, 30' i ersättning låter bra. jag har aldrig blivit av med baggage så det aldrig kommer åter, men jag har hört att man bara får betalt x kronor per kilo enligt schablon och inget mer = checka aldrig in ngt av värde.

reseförsäkringen brukar ju annars ge ersättning (x tusen för kläder efter x timmar etc) när man reser ut men inte hem.

Med tanke på att nypriset låg på 30,000 för allt i väskan och jag åkte till London för att shoppa, och allt jag shoppade blev stulet, så var det inte så mycket enligt mig. Då jag förlorade tid, minnen, pengar. (fick ingen ersättning för hotell, mat). :ph34r:

totoo 2008-07-11 18:21

skiiiit, väskan kom idag... Jag som hade ställt in mig på att få ersättning och köpa nya kläder... Antar att det inte går att få nån ersättning efter sisådär 10 dagar? Det är inte normalt att nån reseförsäkring täcker sånt? Jag får höra dom som bokade resan...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson