WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   PDF blir ISO-standard (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30274)

martine 2008-07-02 15:42

Adobes PDF-format blir nu ett öppet ISO-format under namnet ISO 32000-1 som i fortsättningen kommer hanteras och vidareutvecklas av ISO (Internationella StandardiseringsOrganisationen).

http://www.iso.org/iso/pressrelease.htm?refid=Ref1141

Detta kommer säkerligen göra det enklare och mer utbrett för oss webbdesigners att skapa, sprida och förmedla dokument i detta plattformoberoende format.

mcfluff 2008-07-02 15:51

Tufft

jimmie 2008-07-02 16:55

superbra

sasserdude 2008-07-02 17:34

underbart.. Jag som kände att ett CV i PDF format är perfekt om man vill modda till det och göra det snyggt och inte så tråkigt..

för word dokument så blir det bara strul i alla versioner..

Så nu kanske arbetsgivarna slutar gnälla på att man har CV:t i PDF format..

Så kan man säga det att PDF är standard, har ni ingen bra mjukvara på erat företag eller vad är det frågan om :)?

Conny Westh 2008-07-03 05:17

Citat:

Originally posted by sasserdude@Jul 2 2008, 17:34
underbart.. Jag som kände att ett CV i PDF format är perfekt om man vill modda till det och göra det snyggt och inte så tråkigt..

Så kan man säga det att PDF är standard, har ni ingen bra mjukvara på erat företag eller vad är det frågan om :)?

Det tor jag inte en sekund på att PDF passar att skicka till arbetsgivare eller uppdragsgivare.

PDF är inte ett normalt editerbart dokumentformat och arbetsgivare vill ha det i word för att det passar deras mallar. Det finns inga/väldigt få dokumentmallar i PDF.

Däremot kan det bli enklare att ta fram rapporter som ska visas på webben.

Tvärtom tror jag däremot att de två XML-baserade formaten OpenXML och vad andra hette minns jag inte, kommeratt bli mer vanliga hos arbetsgivare, men vi får väl se, än så länge är det bara word som funkar generellt.

martine 2008-07-03 11:13

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Jul 3 2008, 05:17
Det tor jag inte en sekund på att PDF passar att skicka till arbetsgivare eller uppdragsgivare.

PDF är inte ett normalt editerbart dokumentformat och arbetsgivare vill ha det i word för att det passar deras mallar. Det finns inga/väldigt få dokumentmallar i PDF.

Nja, pdf är väl perfekt för meritförteckningar, fakturor och mycket annat som man skickar till arbets- eller uppdragsgivare. Det ser ut som det ska och det är ju inte tänkt att mottagaren ska ändra i den typen av dokument.

Dessutom nu när det är en öppen standard kan vem som helst som vill (och kan ;-) skapa editorer för pdf. En önskvärd möjlighet vore en snabb liten editor där man kan öppna och göra små ändringar i texten utan att köra igång Acrobat. Det kommer nog komma en hel del smidiga program föreställer jag mig.

tartareandesire 2008-07-04 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Ursprungligen postat av sasserdude
Så kan man säga det att PDF är standard, har ni ingen bra mjukvara på erat företag eller vad är det frågan om ?

Däremot kan det bli enklare att ta fram rapporter som ska visas på webben.
Tvärtom tror jag däremot att de två XML-baserade formaten OpenXML och vad andra hette minns jag inte, kommeratt bli mer vanliga hos arbetsgivare, men vi får väl se, än så länge är det bara word som funkar generellt.

Håller inte med, samtliga dokument som inte ska redigeras passar PDF utmärkt till. Applåderar initiativet, låter bra för oss utvecklare.

Olof Gustafsson 2008-07-04 12:51

Håller med jimmie :)

Ballena 2008-07-04 23:41

Hurra!

Kristofer 2008-07-05 12:31

På tiden

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson