WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Blockera ip på vbulletin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30209)

preppie 2008-06-29 09:53

Har nya problem med spam på ett av mina utländska vbulletinforum, det kommer varje natt, ungefär samma klockslag en eller två nya medlemmar, som då enbart postar spammail, speciellt porr... Om man tittar på deras mailadresser så sitter dessa personer i Kina.

Så finns det ngt sätt i adminpanelen där man kan blockera IP-adresser?

Nicklas 2008-06-29 10:13

Börja moderera nya användare.

tartareandesire 2008-06-29 10:41

Vet inte om möjligheten finns inbyggd men det går väl ganska lätt att ordna annars. Dock tycker jag inte det är en bra idé. När det gäller ett land som Kina så finns det en hel del som använder internetkafén och då är det kanske inte så lyckat att spärra IP-nummer. Att skaffa sig moderatorer gynnar nog dessutom forumet flera sätt.

preppie 2008-06-29 13:37

det ni säger båda två är sant och säkert bra. Ska överväga detta.
Men hittills har det faktiskt varit samma ip-nummer! Så behöver spärra iallafall detta.

fabian 2008-06-29 14:15

Admin -> vBulletin options -> User banning options -> Banned IP addresses

Eller i den svenska översättningen

Admin -> vBulletin-inställningar -> Alternativ för avstängning -> Avstängda IP-adresser

ToBad 2008-06-29 14:16

Hur har du satt upp behörigheten för att posta? Typ behöver användaren verifiera sin emailadress?

Är det i samma forumtråd som blir spammade?

Vad har du för registreringsprosedur? Om det är en robbot som postar, så borde du aktivera plugin for siffer eller fråga/svar verifikation innan registreringen går igenom.

Att blokera ip adresser är i det närmast meningslöst eftersom avsändarip kan ändras.

klein 2008-06-29 14:42

Citat:

Originally posted by preppie@Jun 29 2008, 09:53
Har nya problem med spam på ett av mina utländska vbulletinforum, det kommer varje natt, ungefär samma klockslag en eller två nya medlemmar, som då enbart postar spammail, speciellt porr... Om man tittar på deras mailadresser så sitter dessa personer i Kina.

Om du skall blockera IP, blockera då hela nätet dom kommer ifrån.. Jag tro dock man skall göra en mod av något slag, där man kolla landet som IPn tillhör, kommer användaren från misstänkta IPn, så ställer man kontrollfrågor på Svenska.

Spam i forumet är ett jätteproblem, särskilt övergivna forum, blir lätt ner spamade av botnar.

tartareandesire 2008-06-29 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av preppie

Om du skall blockera IP, blockera då hela nätet dom kommer ifrån.. Jag tro dock man skall göra en mod av något slag, där man kolla landet som IPn tillhör, kommer användaren från misstänkta IPn, så ställer man kontrollfrågor på Svenska.
Spam i forumet är ett jätteproblem, särskilt övergivna forum, blir lätt ner spamade av botnar.

Har man övergivna forum så gör man nog bättre i att stänga ner än att ha kvar dom...., men nu handlade det förmodligen om ett aktivt sådant.

hundserver 2008-06-29 16:45

På vbulletins forum finns det trådar med aktuella spammare och vilka ip ranges man bör spärra, Kika på dem och passa på att spärra dem INNAN dom kommer

klein 2008-06-29 17:15

Citat:

Originally posted by hundserver@Jun 29 2008, 16:45
På vbulletins forum finns det trådar med aktuella spammare och vilka ip ranges man bör spärra, Kika på dem och passa på att spärra dem INNAN dom kommer
Klara vbulletins av att läsa in phpbb2 databas? Fundera på om jag skall öppna mitt linux forum ingen, men på annan mjukvara..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson