WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Umbraco & DotNetNuke (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29821)

GaaaaB 2008-06-09 21:25

Hej.

Har laddat ner både Umbraco och DotNetNuke men förstår inte hur man ska installera dessa CMS.

Umbraco verkar det som man bara kan installera direkt på datorn (?) kan jag på något vis installera det direkt på mitt webbhotell (Binero)?

Sedan undrar jag om DotNetNuke stöder MySQL eller om man måste köpa till en MS SQL databas för att kunna installera det?

Tacksam för svar.

GaaaaB 2008-06-10 14:17

Jag får detta fel svar när jag försöker lägga in Umbraco på Binero's server!
Vad är det för fel?

Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.

Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a <customErrors> tag within a "web.config" configuration file located in the root directory of the current web application. This <customErrors> tag should then have its "mode" attribute set to "Off".

<!-- Web.Config Configuration File -->

<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
</configuration>

Notes: The current error page you are seeing can be replaced by a custom error page by modifying the "defaultRedirect" attribute of the application's <customErrors> configuration tag to point to a custom error page URL.

<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="mycustompage.htm"/>
</system.web>
</configuration>

goose 2008-06-10 15:38

Kjette, det där är DNN config, Gaaab försöker lägga in Umbraco. Dessutom är det MS SQL Server som gäller för båda DNN och Umbraco.

GaaaaB 2008-06-10 16:27

Gick det inte att köra Umbraco via MYSQL?
Tyckte jag läste det någonstans men kanske är helt fel.

goose 2008-06-10 17:17

njaeaaa nu får jag nog backa om detta stämmer: http://www.umbraco.org/blog/2008/1/7/mysql...ming-to-umbraco

ingen blir gladare än jag om detta stämmer :)

GaaaaB 2008-06-10 17:24

Ja, då var det riktigt :)
Då är det bara att vänta. Lär ju inte dröja så länge till innan det kommer.

Vimp 2008-06-11 14:41

Om de inte har ändrat det så ska det vara ganska enkelt att byta ut provider i DNN. Tidigare följde både MS SQL Server samt Access med, men problemet då var när man skulle installera tillägg från tredjepart då de ofta bara hade sql-script för SQL Server. Det gick dock att fixa manuellt.

goose 2008-06-11 15:40

De har multum med stored procedures i MS SQL Server numera. Stödet för Access tror jag bara gäller för DNN3.X.X. Jag saknar även där stöd för MySQL, lite synd då det är den databasen man ofta får med på de flesta webbhotell, vilket gör att småprojekten inte blir i DNN.

dg06 2008-10-19 21:11

hej,

Jag har laddat ner umbraco v3.0.6 och har unzipat den till mitt webbhotell hos Binero.
Jag har ändrat i config-filen och ändrat till .net 2.0 i kontrollpanelen men får ändå ett felmeddelande när jag ska installera umbraco. Vad är det som är fel?

Gaab, det verkar som du hade samma problem, har du löst det? och i såna fall hur?

Tacksam för svar.

Kod:

Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.

Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a <customErrors> tag within a "web.config" configuration file located in the root directory of the current web application. This <customErrors> tag should then have its "mode" attribute set to "Off".

<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
</configuration>

Notes: The current error page you are seeing can be replaced by a custom error page by modifying the "defaultRedirect" attribute of the application's <customErrors> configuration tag to point to a custom error page URL.

<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="mycustompage.htm"/>
</system.web>
</configuration>

goose 2008-10-19 23:46

felmeddelandet du ger är nonsens, gör precis som det säger och rapportera felet hit så kan någon kanske hjälpa dig. Dvs skapa en
<customErrors mode="Off"/> i din web.config, först då kan du se vilket det riktiga felet är.

Jag antar att du har sql-server paketet på binero? annars verkar det vara umbraco 4 som gäller (fortfarande beta) för att kunna köra mysql.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson