WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vid annonsering => krav på att ha ftg? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29457)

swedph 2008-05-21 10:11

Ska börja sälja annonser på min webbsida nu framåt sommaren, alltså direkt till företag men frågan jag ställer mig är, måste jag ha ett företag registrerat som jag uppger till potentiella annonsörer eller går det bra att jag gör detta som privatperson och sen skattar detta som sidoinkomst?

Självklart ger det väl proffsigast intryck, men kan det ha andra nackdelar/fördelar för de annonserande ftg?

En sidofråga är också vad ska man skicka med för information i kontaktmailet, vilken typ av presentation samt statistik anser ni är mest relevant?

DAW 2008-05-21 11:01

En sak som är negativ om du gör det som privatperson är att dom inte kan dra av momsen på köpet. Så ja, jag tror nog att det är negativt att göra det som privatperson.

Det var det första jag kom och tänka på.

Drew 2008-05-21 11:05

Vid köp från privatperson blir det ingen moms.

Men dom måste betala arbgivaravgifter och hålla inne en del för skatt.

jonny 2008-05-21 11:20

Registrera dig för f-skatt. Jag skulle i alla fall inte orka beömda mig med att göra den typen av affärer med en privatperson. F-skatt (och moms) är allt du behöver.

swedph 2008-05-21 12:34

ok, tack. vad skickar man med för statistik? Vad är de intresserade att veta, antar att de först går in på sidan och gör en egen bedömning.

StefanBergfeldt 2008-05-21 13:09

Intressant att veta är sidvisningar, unika besökare, hur mycket andra annonser det är, genomsnittlig CTR

swedph 2008-05-21 21:01

Är conversion rate lika med CTR?

KarlRoos 2008-05-21 21:29

Citat:

Originally posted by swedph@May 21 2008, 21:01
Är conversion rate lika med CTR?
Click-through rate ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson