WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ett "boka hotell" system? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29416)

Simonee 2008-05-19 11:48

Som rubriken lyder, programmerar man ett sådant system själv eller hur funkar det igentligen? :unsure:

jonny 2008-05-19 12:05

Det beror väl på. Det går att göra allt själv, men det brukar bli billigare att köpa det om det är omfattande som ett bokningssystem.

Daniel.st 2008-05-19 13:20

Ska du bygga ett system som hotell kan använda för att hålla koll på deras gäster, bokningar osv. eller ett system för att låta gäster boka rum på nätet eller kanske tom. en sida som låter besökarna lägga bokningar på flera olika hotell genom något affiliatenätverk?

Edit: Typo

Magnus_A 2008-05-19 13:31

Ett någotsånär färdigt system kan nog vara att föredra. Att uppfinna hjulet brukar sällan löna sig. Men ska du köpa från något källarproducent så se till att få med källkod så att du kan felsöka och utveckla själv, fungerar det inte bra så kan det bli dyrt att byta motor längre fram.
Det svåra är väl kopplingar till andra bokningssystem/nätverk.
Ett tips är att fråga några hotell som har olika lösningar och se vad de tycker. På det viset kan du utesluta en del kandidater.

grazzy 2008-05-19 13:53

Svårt säga vad det är du vill ha men det finns flera aktörer som du bara länkar till med ett hotells kod så hamnar besökaren på ett beställningsformulär.

Vet inte om man kan kalla det system direkt.. det är typ nånting man kan göra i frontpage med lite tålamod.

Simonee 2008-05-19 14:35

Tack för svaren! Men om jag förstog saken rätt så måste vi ändå kunna få tillgång till hotellens bokningsystem (så att besökaren kan söka på lediga rum)?

Daniel.st 2008-05-19 16:01

Citat:

Originally posted by Simonee@May 19 2008, 14:35
Tack för svaren Men om jag förstog saken rätt så måste vi ändå kunna få tillgång till hotellens bokningsystem (så att besökaren kan söka på lediga rum)?
Det lär du behöva om du inte vill att hotellpersonalen ska behöva dubbeljobba en massa och flytta information/bokningar/lediga rum manuellt.

Börja med att undersöka vilket system hotellet använder idag. Enligt min erfarenhet finns det ett par stora system som mer eller mindre alla hotell använder (dock är mina erfarenheter några år gamla :))

Simonee 2008-05-19 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:

Ursprungligen postat av Simonee
Tack för svaren Men om jag förstog saken rätt så måste vi ändå kunna få tillgång till hotellens bokningsystem (så att besökaren kan söka på lediga rum)?

Det lär du behöva om du inte vill att hotellpersonalen ska behöva dubbeljobba en massa och flytta information/bokningar/lediga rum manuellt.

Börja med att undersöka vilket system hotellet använder idag. Enligt min erfarenhet finns det ett par stora system som mer eller mindre alla hotell använder (dock är mina erfarenheter några år gamla :))

Tack, ska kolla vilka system de använder.

Andreas87 2008-05-22 21:25

Det måste bli betydligt billigare att köpa ett befintligt och kolla om du får modifiera det lite.

Emil_P 2008-05-26 13:04

Kolla med Niklas på Neware, han är delägare i ett norskt bolag som erbjuder en bokningslösning.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson