![]() |
Hej,
Jag har en server med en hårddisk i dagsläget. Jag skulle vilja koppla in en till disk och köra Raid1 för att spegla den gamla disken. Problemet är att det redan finns information på disken som jag vill spegla. Raid är något man ska installera från första början om jag har förstått det rätt. Annars är risken stor för att all information försvinner, eftersom att båda diskarna måste vara tomma när man konfigurerar raid? Finns det något sätt att lösa detta på i efterhand? Går det att exportera hela disken? Alla tips är toppen! Jag vill ha en exakt kopia av min disk för att förhindra diskkrash. Backup tar jag varje dag. Mvh/Christian |
Du kan skapa en raid1-array med mdadm på din nya tomma disk och forca den att bara använda en disk.
Sedan kopierar du innehållet från din orginaldisk till det nya formatterade filsystemet på din halvfärdiga raid. Sist lägger du till din orginaldisk till raid-arrayen med mdadm. Dock skulle jag nog rekommendera att ta ordentligt med backuper för den här operationen, som du förstår kräver det ju även lite nertid då det inte går att skriva till orginaldisken under tiden (du hamnar okonsistent då). Enklaste lösningen kan vara att ta ett snappshot av disken mitt i natten tex och skapa en komplett raid1 offsite som du sedan byter ut din gamla disk mot helt enkelt. Då sparar du mest tid skulle jag gissa. |
Se bara till så att du inte gör misstaget att blanda ihop source/target så att du får två tomma diskar när du är klar! ;)
|
Hej,
Självklart glömde jag skriva att detta gäller en server med Windows server 2003. /Christian |
Win 2000 Server stödjer mjukvaru-raid, så grazzys tips gäller fortfarande. Principen är densamma men kommandona heter olika.
http://netadmintools.com/art439.html |
Det är ganska simpelt. Stegen du behöver göra är:
1. Konvertera din disk till dynamisk disk istället för MBR-disk. Kräver en omstart 2. Konvertera din tomma disk till en dynamic disk. 3. Lägg till din tomma disk som en mirror. Denna procedur tar inga tider och görs helt grafiskt i disk-hanteraren. Hojta till om du har mer frågor. |
Om du kör mjukvaru raid, tänk på att göra en backup först (om du har data på disken), ibland händer det att disken blir korrupt när du gör om den till dynamisk, det händer inte ofta men jag har råkat ut för det.
|
Citat:
Saken är den att jag vill göra denna operation på en domänkontrollant, så korrupta diskar är det sista jag vill höra:) Hur ofta kan kan räkna med att diskarna packar ihop när man gör detta? Finns det något annat man bör tänka på? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson