WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tips till intern-www mottages! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29108)

smultronpuss 2008-05-05 21:37

Hej!

Tänkte försöka fixa i ordning någonting till företagets intern-www som i nuläget inte innehåller någonting alls.
Min tanke var direkt att försöka köra någon form av tagboard/kalender där de anställda kan fylla i frånvaro eller liknande som sedan alla andra på företaget ser när dom öppnar sin webbläsare. Finns det någon bra open-source lösning för detta?
Hur gör ni på era företag?

Några andra idéer på hur man kan lösa något liknande?

claes 2008-05-05 21:59

Ett klockrent tips - om företaget vill ha besökare på sitt intranät - är att lägga upp bilder och video från senaste personalfesten. Jag garanterar, det finns INGET som attraherar så många besökare...

Ett väl fungerande intranät är som en lokaltidning, folk måste tycka att informationen känns relevant, de ska känna till begrepp, nyheter, sportresultat, tävlingar, dop-, vigsel- och begravningsannonser och känna igen åtminstone en person på bild varje dag i sin lokaltidning, fast motsvarande på företaget.

Ett bra intranät kräver därför en modig VD och sådana finns det inte så många av.

Magnus_A 2008-05-05 22:15

Lägga upp frånvaro
Tidredovisning
Boka konferensrum.
Lägga in besökare i förväg.
Branschnyheter/omvärldsbevakning.
Resereglemente m fl personaldokument
Reseräknings formulär
Traktamenteslistan
Dagens roliga historia/bild på gullig katt
Väder.
Trafikstockningar,
Dagens besökare.
Telefonlistan.

För att få folk att besöka denna eminenta sida krävs att man skickar ut ett och endast ett gruppmail med personalinfo om dagen (veckan om det är ett riktigt litet företag) De kan innehålla rubriker med sammanfattningar av ovanstående, länkar till mer info.

Daniel.st 2008-05-06 09:41

Skulle rekommendera SharePoint som plattform. Ingen open-source lösning men kanske ändå värd att titta på.

Ara 2008-05-06 09:51

Citat:

Originally posted by Daniel.st@May 6 2008, 09:41
Skulle rekommendera SharePoint som plattform. Ingen open-source lösning men kanske ändå värd att titta på.
håller med, SharePoint är klart bästa lösningen.

smultronpuss 2008-05-06 16:06

Intressanta svar, bra lista där Magnus A.

SharePoint verkar intressant av det lilla jag hunnit läsa. Fler tips mottages gärna! :)

Ciffan 2008-05-06 16:28

Förutom vad som finns i Magnus A:s lista är min erfarenhet att "köp&sälj" är något som kan få ganska många att gå in på det interna nätet.

Men jag undrar om inte det viktigaste är vad Magnus A sedan pekar på - att man inte kör med dubbelinformation, dvs allt även kommer med e-post. De "lata" vet då att man inte behöver bry sig - allt kommer ändå direkt till en och de "ordentliga" blir irriterade över att få inkorgen fylld med mail vars innehåll de redan läst. Hur man ska lösa detta internt är en grannlaga uppgift - jag har sett flera organisationer som gått bet eftersom folk "högre upp" ansett sina meddelande så viktiga att de måste ut direkt via mail.

Daniel.st 2008-05-07 12:02

Jag jobbar en hel del med att hjälpa kunder att ta fram intranät och jag tycker att du ska börja med att höra med de som ska använda intranätet istället för med oss :) Sätt samman en workshop med ett antal olika användare som kommer från olika avdelningar, olika nivåer i organisationen osv. Formulera tillsammans mål och syfte och kika därefter på vilka behov som finns. Lägg inte massor av timmar på att utveckla något som ingen vill ha. Engagerar du dessutom användarna redan från början är chansen för ett bra mottagande dessutom mycket bättre än om "IT än en gång slänger ur sig något som ingen vill ha eller behöver" (något jag ofta hör generellt). När hela kartläggningen är klar och en spec finns är det dags att kika på tekniken.

kimovski 2008-05-09 15:44

Ett tips värt att kolla är Plone. OpenSource CMS inriktat att använda som intranät/wiki: http://plone.org/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson