![]() |
Sitter med bokföringen för 2006 ( lägger in de gamla uppgifterna i mitt bokföringsprogram då programmet är nyinköpt) och har lagt in hela året efter lite hjälp av min fd revisor.
Under 31 dec skall jag lägga in avskrivningar m m och lägger in den summa jag fått fram (20655) för "avskrivning datorer" och lägger i på Kredit, right?! Skall motsv belopp in på "Kassa" eller hur skall det registreras som en tillgång? Jag använder Visma Administration 200. Tack på förhand |
Avskrivning datorer (ofta konto 78xx) är en kostnad - kostnader ökar i debet, ej kredit.
Motkonto är normalt Ackumulerade avskrivningar datorer (ofta konto 12xx) som skall krediteras (kreditkontering på tillgångskonto innebär att dina tillgångar - i detta fall datorer - minskat i värde). |
bra, tack. Jag kom på att det skulle sättas som kredit efter ett tag och gissade att man skulle välja ack avsk. och gjorde därefter.
Nu kliar jag mig i huvudet när det gäller inbetalningar till moms- och skattekontot. Jag kan inte riktigt se mönstret hur min fd revisor gjorde 2004 och 2005. När jag gjorde en momsrapport i programmet så överförde den automatiskt till "Redovisningskonto för moms" vilket är logiskt. Sedan skall jag väl göra en flytt från redovisinigskontot till ngt annat, eller? Och hur gör jag med preliminärskatteinbetalningarna? Jag kan se att revisorn flyttade den preliminära skatten från 2012 (Avräkning skatter och avgifter) till 1630 ("Avräkning skatter och avgifter" heter även den) |
Ok, ny fråga: Skall man balansera Avsättning för periodiseringsfond mot Kassa eller vilket konto?
|
881X Avsättning till periodiseringsfond: debet xxxxx kr (kostnad)
21XX Periodiseringsfond TAX-08: kredit xxxxx kr (obeskattad reserv) |
Tack så mycket.
Nu är det deklarerat och klart! |
Deklarera för 2006 nu? skulle inte den deklarationen vara inne för nåt år sedan? :)
|
Citat:
|
Nu hittar jag ingen information om det på Skatteverket, men nog är det så att man kan ändra sina deklarationer 5-10 år tillbaka i tiden?
|
Jag har för mig att man kan ändra tre år tillbaka i tiden.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson