![]() |
Hur "viktigt" är det egentligen att sidan man bygger validerar?
Mitt nuvarande projekt ger mig tunn hårbotten gällande fulhack för att det ska se likadant ut i FF2, som IE6 och IE7. Mest är det IE6 <_< som ställer till det för mig och jag vill ju inte att drygt 20% av användarna ska få se en sida som inte har en linje som är där den ska. Så, är det OK att sidan inte validerar sålänge den ser likadan ut i de största webbläsarna? Opera har jag inte ens vågat prova i ännu /En trött och yr htmlknackare :P |
De absolut viktigaste är att sidan fungerar och ser ut som den ska i de flesta webbläsare. Att den validerar är ju iofs alltid ett plus men i slutändan så bryr sig nog inte dina besökare utan vill kunna surfa din sida smärtfritt, oavsett webbläsare.
|
Min sida rullar fin fint i IE6 , IE7, FF, opera. och ja kan inte säga att den är snyggt kodad.
Men ja kommer göra reklam för FF hela tiden och hela tiden optimera sidan till valideringar.. Men det är inget måste, så länge sidan är snabb och ser någorlunda ut så är det ju ingen fara. Bara de nötter som alltid måste öppna källkoden som blir ledsna och måste klaga:P edit: För så länge du ska ha sidan själv så spelar det ju ingen roll vad dina classer heter och vilka fulknep du kör med. Men om du planerar att sälja sidan så är det ju ett tips att hålla sig till standard kodningen. |
Givetvis är huvudsaken att sidan fungerar och ser bra ut i alla webbläsare så att besökarna kan komma åt informationen. Validering i sig är inget självändamål. En sida kan vara kodad på helt fel sätt men ändå validera. Däremot underlättar validering felsökning och tyder på att den som gjort sidan är medveten om webbstandarder och förhoppningsvis har ett humm om det han/hon håller på med.
|
Speciellt viktigt är det egentligen inte, bara sidan funkar i de största webbläsarna.
Men det är ganska coolt, nördigt coolt, på något sätt att ha sidan validerad :) |
Sedan är det en stor skillnad att få sidan att validera och att koda den efter standarder. En sidan kan validera utan att för den saken skull vara väl kodad.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson