![]() |
Hej!
Vi har en stor kund till oss där vi har levererat våra produkter i mars och ställt ut en faktura på 350 k exkl moms och inte fått betalt för den. Den har nu ff och det har gått ut en påmminelse på den. Jag fick ett samtal från ´VDn om att företag har gått riktigt dåligt och att de endast kan betala 100 k denna månader och ska även skicka ut detta skriftligen till oss. Jag har varit på möte med min revisor + jurist och de är inne på spåret att försätta dem i konkurs. Inte kul att försätta sin största kund i kk. Har du någon erfarenhet av detta? Hur kan man göra annars. Kan vi lämna över kravet till fogden efter att vi har utställt ett inkassokrav? Kan man göra annorlunda? Prio 1 är att vi måste få in pengarna då vi behöver betala momsen för dessa den 12:e. Eftersom den utställda fakturan är med i bokföringen. Fan att det ska skita till sig ibland. Hoppas någon av er har någon riktig bra idé/lösning :angry: |
Kanske en avbetalningsplan om du tror att deras nedgång är tillfällig.
|
Jag har ingen riktigt bra idé som bara trollar bort problemet. Men det man normalt kan göra är att ta ett vanligt banklån med fodringen som säkerhet. Det är så klart en nödlösning, men ni får då in likvider till momsinbetalningen. Även om er fodring inte godkänns som säkerhet av banken så kommer ni förmodligen att få låna pengar. Det låter på det du skriver som om ni har ett likviditetsproblem, men i övrigt god ekonomi.
Att försätta er kund i konkurs låter på rak arm som en dålig idé. Då är risken stor att ni aldrig får betalt. Lös era likviditetsproblem kortsiktigt. För sedan en dialog med kunden och gör upp en avbetalningsplan. Om kunden inte fullföljer er uppgörelse så lämnar ni ärendet till KF. |
Att sätta företaget i kk känns ju inte hållbart, och löser knappast erat problem kortsiktigt då detta förfarande kan ta lång tid, ber man (dom) då om en rekonstruktion så kommer dom tillbaka till dig (och ev. andra fodringshavare) med en betalningsplan, och då är ni ungefär där ni är nu, fast x antal månader framåt i tiden.
Gör du bedömningen att dom kan betala fakturan i sin helhet så löser väl dom föreslagna 100k ditt momsproblem, resterande belopp beläggs ju med sedvanlig ränta och på så sätt förlorar Ni ju inget på det, men är det så att Ni behöver pengarna så skulle jag säga att det bästa sättet är att sälja fakturan. |
Jag håller med om det, ta de 100k de erbjuder, och betala momsen. Gör en avbetalningsplan med dem, och nästa gång de ska köpa något får de betala i förskott.
|
Håller också med om att du inte tjänar på att de går i konkurs men ha i bakhuvudet att kunder som strular med betalningar brukar för eller senare gå i konkurs.
Har själv åkt dit två gånger på kunder som hade bra kredit i början men sen slackade betalningarna men dom kom alltid in.. Tills en dag då det var tvärstopp och konkurs. Hade inte spelat någon roll om vi hade haft kreditbevakning så det är svårt att skydda sig. |
Sen kan man ju ha i bakhuvudet också att dom allra flesta VILL göra rätt för sig, få människor är ju medvetet bedrägliga, det kan ju hända vem som helst att man hamnar i en utsatt situation, det måste ju finnas massor här som har varit i så att säga "fel ände" på den här situationen, och som alltid gäller...herrens ord...tänkte jag säga, men, som man vill bli behandlad själv behandlar man andra, blanda upp det med en nypa sympati och empati så kommer man långt...
|
Vill ni behålla kunden som kund även i framtiden?
- I så fall är svaret enkelt. Var flexibel och hitta en gemensam lösning som ni båda är nöjda med. Om ni börjar tjafsa med kk o.s.v. så kommer kunden med all sannolikhet att söka sig till mindre steltänkta leverantörer. |
Jag är inne på samma spår som pitbull, om kunden kan betala 100K nu, så är det bra, ta pengarna och gör en avbetalningsplan, då har du fått 100K och kanske får behålla kunden i framtiden. Om de senare inte kan betala så finns ju alltid KK kvar. Om du begär dem i KK redan nu så kanske de har fler fodringsägare och då skall ni alla dela på deras tillgångar. Då kanske du inte äns får dina 100K.
|
Att sätta kunden i KK verkar ju lite som att skjuta sig i foten, chansen att ni skulle få in 250K från konkursboet är ju inte direkt stor. Staten ska ju ha in sina pengar, ev. löner och semesterskulder sedan har de kanske lån där banken har säkerheter i företaget, kvar blir smulorna som alla leverantörer får dela på. Processen lär också ta tid och på kuppen förlorar ni en kund som kanske har framtiden för sig tillsammans med era tjänster.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson