WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Htacces-rewrite funkar inte hos loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28724)

totoo 2008-04-17 19:47

Hej, jag blir tokig på en grej.

Jag har ett bokningssystem under produktion, och en htaccessrad där fungerar prima hemma (apache 2), men inte på mitt loopia webbhotell.

Jag har hur mycket som helst som funkar klockrent, men detta jävlas. Finns det något här som ser ut att kunna krångla? Jag tycker inte det, men vad vet jag... Det kanske kan krångla bara för att +- är i följd eller nåt?

RewriteRule ^bokning/([0-9]+-[0-9]+-[0-9]+)$ bokning.php?verifyDate=$1 [L]

minsite.local/bokning/2008-04-18
www.minsite.se/bokning/2008-04-18

Den övre är lokalt hemma och matchar
Den undra är på webbhotellet och matchar inte.

Jag vill alltså förtydliga att jag har 100 andra rewrites som fungerar som de ska.

Btw - jag vet att det finns mycket bättre mönster för denna typ av datum, men jag vill inte bråka med skitkomplexa grejer då inte ens detta enkla gör vad det ska.

Tack

HenSod 2008-04-17 21:20

Är du säker på att Loopia har module_rewrite aktiverat i apache?

hnn 2008-04-17 21:32

Kör Loopia Apache 2?

totoo 2008-04-17 21:41

jag var tydligen inte tydlig nog. :)
Jag har alltså hundratals rewrite på femton domäner, inkl denna som fungerar bra, även bra mycket mer komplicerade rewrites.

Jag tänkte om någon regexpninja kunde ge mig en vettig teori.

WizKid 2008-04-17 21:46

Börja med lättare regex för att se när det går fel. Fungerar RewriteRule ^bokning/(.*)$ bokning.php?verifyDate=$1 [L] tex.

Har du någon annan modrewrite rule ovan som gör att den nya inte körs?

totoo 2008-04-17 22:53

nope, jag har koll på ordningen, och denna sitter numera högst upp...

Aja, jag hör av mig om jag kommer på vad som gör att just denna krånglar. Om någon har en teori... säkerhetsinställning hos loopia, annan apachekonfiguration eller whatever rimligt, säg bu. För även om jag kan lösa regeln på andra sätt så är jag helt oförstående om hur en sån där grej kan krångla - och jag vill lära mig vad det handlar om.

totoo 2008-04-17 23:47

Hah, jag visste det, nästan.... Det var rätt uppenbart att det inte var fel på den rewriten, alltså den såg ju lite för enkel ut för att krångla.

Känns lite inkompetent, men jag skyller på stress.

Alla rewrites utom en fungerade.... Alla hade rätt syntax.... Vad var då felet? Jo, den vars url såg ut såhär:

bokning/whatever reagerade inte på sin rewrite, den triggades aldrig, detta pga att filen bokning.php finns och den blev då automatiskt exekverad.

Problemet löstes genom att bokning.php fick byta namn, och rewriten fick då peka till det nya filnamnet, då blev det att fungera bra.

Detta problem har jag varit med om förr, men tänkte inte i de banorna nu.
Kan man förövrigt stänga av detta beteende hos servern? Borde också gå i htaccess tycker man.

MMC 2008-04-18 08:17

Citat:

Originally posted by totoo@Apr 17 2008, 23:47
Hah, jag visste det, nästan.... Det var rätt uppenbart att det inte var fel på den rewriten, alltså den såg ju lite för enkel ut för att krångla.
Känns lite inkompetent, men jag skyller på stress.
Alla rewrites utom en fungerade.... Alla hade rätt syntax.... Vad var då felet? Jo, den vars url såg ut såhär:
bokning/whatever reagerade inte på sin rewrite, den triggades aldrig, detta pga att filen bokning.php finns och den blev då automatiskt exekverad.
Problemet löstes genom att bokning.php fick byta namn, och rewriten fick då peka till det nya filnamnet, då blev det att fungera bra.
Detta problem har jag varit med om förr, men tänkte inte i de banorna nu.
Kan man förövrigt stänga av detta beteende hos servern? Borde också gå i htaccess tycker man.

Lägg alla dina skript i en underkatalog så slipper du sådana problem, och håller ordning på filerna också! Såna där buggar är alltid jobbiga, man sliter sitt hår hur länge som helst och sen är lösningen så enkel att man inte lär sig något vettigt av den.

martine 2008-04-19 01:19

Jag har börjat stänga av speling eftersom jag märkt att det ibland ställer till oväntade problem.

totoo 2008-04-19 14:28

MMC:

Alla filer man surfar till bör väl ligga i webbroten? Det lär väl finnas mer sofistikerade lösningar än att flytta alla filer...

martine:

Är det alltså mod_speling som orsakar detta? Det är inaktiverat hemma och aktiverat hos loopia, så det kanske kan stämma?

Men jag kan ju inte påverka deras moduler, men går det kanske att via htaccess eller på annat sätt lösa detta?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson