![]() |
Jag har slarvat bort en faktura från IIS avseende en domän från 2007. Visst, det är slarvigt gjort av mig, men jag ringer Svea Ekonomi för att få en kopia.
Efter nästan en kvart med Svea i telefonen konstaterar de att de faktiskt inte kan hitta fakturan som jag söker. De kan se min inbetalning på 200:- (domän + 50:- påminnelseavgift), men hittar inte fakturan. Kollar i Domänhanteraren, där ser jag originalafakturan på 150:- och en textrad där det står "påminnelseavgift 25:-". Konstigt tänker jag, på min påminnelsefaktura var det 50:- i påminnelseavgift. IIS kan säkert förklara detta.... Efter mycket om och men konstaterar IIS att de enbart kan få fram originalfakturan och inte påminnelsefakturan som jag har betalat. De förklarar också att påminnelseavgiften är sänkt till 25:- från 2008-01-01. Det som låter märkligt är att de först påstår att de återbetalat 25:- och sedan ändrar sig och påstår att det finns ett överskott på 25:- på mitt konto, som de inte tänker återbetala eller dra av på kommande fakturor. Med tanke på att sändningen av påminnelseavgiften skedde *efter* det att jag betalade, förstår jag inte varför de öht skulle ha gett mig tillbaks de 25:- eller ändrat i underlaget i domänhanteraren. Jag förstår inte heller att varken Svea Ekonomi eller IIS själva kan plocka fram fakturan med påminnelseavgift. Det verkar ju väldigt skumt. När jag ifrågasatte blir jag snäsigt hänvisad att maila [email protected]. Är det fler som har liknande erfarenheter? |
Njae, men det händer mycket spännande med IIS. Idag ringde en kund som fått en faktura för sin domän ställde till "Nisses fiskaffär". Det var helt korrekt, i och för sig, eller ja, om man hade haft en tidsmaskin för kunden lade ned Nisses fiskaffär för tjugo år sedan och verksamheten upphörde helt i samband med detta.
Han undrade hur detta var möjligt och om det var en bluffaktura. Jag förklarade att det sannolikt berodde på att IIS hade, som de själva uttrycker det, "tvättat" adressuppgifterna mot UC. Att UC verkar ha urgamla uppgifter är fascinerande och nästan lika spännande som att kundernas egna uppgifter om vart de vill ha fakturorna väger lättare än ett föråldrat register. En annan kund ringde också idag och berättade att hennes webbhotellskonto inte fungerade. Vi kollade då och kunde konstatera att domänen inte var förnyad. Efter lite efterforskningar kunde vi konstatera att kundens faktura hamnat fel eftersom IIS rättat fel igen... Underbart. Så, nej, jag är inte förvånad. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson