WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Debitering från outlöst beställning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28521)

Decibel 2008-04-10 02:45

Har en webbshopp på sidan om, lite hobbystuk.
Har en fundering kring vad jag egentligen får göra nu när en kund aldrig löst ut försändelsen.

Om man köper produkten X så medföljer en specialanpassad monteringsritning som är individuell för personen ifråga.
Men jag säljer även denna individualiseringsritning löst för 400kr för de som inte köper produkten. Ritningen i sig kan appliceras på andra produkter än just den jag säljer.

Produkten skickades på posten mot postförskott och ritningen i PDF per e-post.

Att jag har rätt att debitera för frakten, tur och retur samt en hanteringskostnad som återfinns i köpvillkoren har jag inga funderingar på.
Frågan jag klurar på är om jag har rätt att debitera 400kr för den individualiserade ritningen som egentligen skulle ha följt med produkten kostnadsfritt, men nu när den inte löstes ut så fick kunden den i detta fall "gratis".
Det är ändå en dryg timmes arbete kring dessa, så de känns lite flummigt att bara släpa det.

Tips?

gummianka 2008-04-10 06:40

Det har du såklart inte, att du väljer det (ganska klantiga) förfarandet är ju ditt problem, självklart kan/ska du kräva tillbaka även det "bladet", vilket inte har någon praktisk betydelse då det ju är en digital kopia. Distansköplagen ger ju kunden rätt till 10 dgr ångerrätt.

Decibel 2008-04-10 07:02

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 10 2008, 05:40
Det har du såklart inte, att du väljer det (ganska klantiga) förfarandet är ju ditt problem, självklart kan/ska du kräva tillbaka även det "bladet", vilket inte har någon praktisk betydelse då det ju är en digital kopia. Distansköplagen ger ju kunden rätt till 10 dgr ångerrätt.
Den är framställd för just hans behov, utrustning och förutsättningar. Ingen annan har någon nytta av den förutom om någon råkar skaffa exakt samma prylar.
Bör man inte kunna hävda att ångerrätten inte gäller då p.g.a. i detta fall produktens unikhet som inte går att sälja igen eller återta?

Decibel 2008-04-10 07:07

Om inte annat så kommer jag inte skicka dom per e-post längre, såvida dom inte köps och betalas direkt :)

jonny 2008-04-10 08:30

Du behöver avtala om det i förväg, skulle jag tro. Då kanske det håller.

NuCo 2008-04-10 08:49

Lösenordsskydda din PDF. Koden finns i paketet med dem övriga delarna och när kunden löst ut
paketet så får han öven koden.

Alternativ skicka PDF på en CD tillsammans med resterande produkter.

Decibel 2008-04-10 09:18

Mjo, var något sådant jag antog också så jag skickade faktura imorse på enbart fraktkostnaderna.

Fortfarande dock nyfiken på hur fasiken man ska lösa det framöver.

Då de flesta beställer produkterna nu och vill ha ritningen direkt för att anpassa sig, så när väl produkterna ligger på posten och väntar har dom byggt klart redan.

Klurade lite på att splitta, d.v.s. ta bort 400kr ifrån produktpriset och sätta det på online-betalning och resten på PF på paketet, för de som vill ha ritningen innan paketet kommer.

MMC 2008-04-10 10:44

Distansavtalslagen 14 §:
Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller:
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
[...]
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal
[...]

Både 1 och 3 bör kunna appliceras på din PDF-ritning. 1 eftersom jag tycker att det borde anses vara en tjänst att individanpassa en ritning, 3 eftersom en digital fil på grund av sin beskaffenhet svårligen kan återlämnas :)

Du behöver dock ha med detta i avtalet, så i just det här fallet får du nog ta smällen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson