![]() |
En bärbar dator har skickats in till en reparationsfirma (för över 2 månader sedan).
De har noterat ett endast skärmen var sönder vid inlämning och granskning. Efter detta har de sagt att de inte kan reparera datorn och vi kommer få en ny. Vi bad om att göra backup på filerna från hårddisken. Efter ett tag svarar de att de inte kan göra detta, då hårddisken inte går att läsa. De erbjuder oss att köpa ut den skadade hårddisken. De vill inte använda GetDataBack eller liknande. Vad har vi för rättigheter? Vad bör vi kräva och på vilket sätt? Det är uppenbart (och noterat) att hårddisken har skadats av dem, men vi skulle få en ny dator eftersom skärmen inte gick att reparera. Detta försvårar situationen. Jag behöver filerna som fanns på datorn, men tänker aldrig betala för en hårddisk som är sönder. Hur ska man gå tillväga? ARN? Måste få svar snabbt, de skulle ringa idag. |
Det är tyvärr ditt ansvar att ta backup på dina filer innan du lämnar datorn för reparation. Nu vet jag inte vad ni har kommit överens om muntligt men dom har endast skyldighet att ersätta dig med en ny hårddisk, inte datat på hårddisken. (under förutsättning att du hävdade en garanti reparation).
|
En hårddisk kostar inte så mycket, kräv att få disken. Du får väl stå för hantering och frakt och det landar väl på ungefär vad en ny hårddisk kostar.
För du har alltså ingen backup, förmodar jag. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson