![]() |
Är nybörjare på adwords. Har börjat att testa lite men blir lite fundersam till budgivningen. Har försökt att läsa Google instruktioner och information, men blir inte klokare av det. Det som förbryllar mig är hur min. bud förändras oavsett om jag har någon konkurrens på sökordet. Den sida som jag testar på är väldigt kategoriinriktad och optimerad (Nu har jag dock läst att målsidan inte har någon betydelse??). Jag har sen testat med ganska ovanliga sökord som inte har någon konkurrens. När jag lägger upp ett sökord så säger Google att min bud är 0,01 kr, vilket måste vara svammel. Det minsta bud jag har lyckats med är 0,28 kr. Men efter ett tag så höjs min. budet till 0,35 kr och kanske en vecka senare är min. bud 0,70 kr, detta utan att jag har fått några konkurrenter. Google påstår att jag måste höja budet eller optimera. Jag tolkar det som att jag ska optimera mina annonser, och enligt mitt tycke passar de orden perfekt (vilket även målsidan gör).
Några allmänna frågor: Vad är det lägsta bud som ni någonsin har lyckats ge och som varat en längre tid? Mitt är 0,28 kr (dock bara i ca 2 dagar) Har någon någonsin lyckats med ett bud på 0,01 kr, eller är helt omöjligt? Vilka andra faktorer gör att Google höjer min. bud fast ingen annan krigar om det? Har antalet visningar/sökningar något med min. budet? Jag kan tänka mig att de sökord jag har testat har fått sig en liten höjning via mina tester. Har själv sökt på orden för att testa att annonserna fungerar. Tex. Har ett ord 46 visningar under 2 dagar, varav jag troligtvis stod för 10-15. Kommer säkert med fler frågor när jag lär mig mer. |
Jag har ett sökord som jag köpt för 0.01$ i över 1 års tid. Ger ca 100 klick om dagen för 1$.
|
Citat:
Det finns i regel en anledning att en del sökord är "billiga" och det är att det är skräpord som inte konverterar. Inte alltid, men oftast. Hade det ordet haft en hög konverteringsgrad så hade det med all sannolik inte varit "billigt" längre eftersom massor av konkurrenter hade bjudit på samma ord. "billiga" ord är oftast bortkastade pengar, medans ord som kostar t.ex. 1 dollar och upp ger det bästa resultatet. Inom försäkringar här i USA är det inte ovanligt med 5, 10, 20 dollar per klick. Nån som tror att annonsören hade bjudit så högt om det inte hade varit för hög konverteringensgrad ? |
I detta fall är det ett viktigt nyckelord för mig... Fast det är ingen stor sajt och ingen viktig verksamhet för mig.. men kul att det går köpa trafik så billigt.
Statistik i mars: Sökord Status Aktuellt bud Klick Visn. CTR Genomsnittlig CPC Kostnad Genomsnittlig position xxx Aktiv $0,01 2 140 12 697 16,85 % $0,01 $21,40 1,3 |
Citat:
6 öre klicket, får mej att tänka tillbaks på Tradedoublers ersättning precis efter IT-kraschen. Mr Jet's oranga banner betalde bäst med 5 öre klicket. Minnen :) |
Oh, så jag är verkligen dum i huvet att jag har blivit av med 300kr på 2 veckor och bara haft 69 klicks därav bara 1 klick genererade 10kr Premium som betalar ca 5,7 kr...
|
Citat:
Ett tips om du sysslar med adwords är att koppla det till ett analytics-konto, och kontrollera dina kampanjer den vägen. Då kan du se vilka sökord som konverterar för dig och hur bra. |
Ditt lägsta bud avgörs av din quality score.
Så här skriver Google själva i sin FAQ: Citat:
Vill Google inte ha mer än 0,70 kr av dig så ska du förmodligen vara nöjd. Men var försiktig med ditt adwords-konto. AdWords har väldigt långt minne. Kör du dåliga annonser i en månads tid så kan det ta ett år innan ditt konto repar sig igen. Vill det sig illa så kan Google begära 10 kr och uppåt per klick för att visa dina annonser. |
Jag började med 1-2 kr klicket på en sajt för att få trafik. Konverteringarna steg i höjden för att senare falla. Nu betalar jag 0,1 kr/klick och såväl besökare som konverteringar ligger stadigt om än lägre än i början. Kan tillägga att jag budar på ett nyckelord där jag normalt sett inte har organisk trafik.
Prova dig fram och anpassa budet när konverteringarna sjunker så slipper du "kasta pengar i sjön", även om det är som Pasi skriver att du får uppmärksamhet som kan betala sig i längden. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson